Investigació

Desxifrats els genomes del mosquit que transmet la malària i el paràsit que la provoca

Un consorci internacional d'investigadors ha aconseguit desxifrar els genomes del mosquit que transmet la malària i del paràsit que provoca la malaltia, segons publiquen les prestigioses revistes "Science" i "Nature". La troballa pot suposar un important pas endavant per trobar noves eines per lluitar contra la malaltia. Els científics asseguren que aquest descobriment els donarà molta informació sobre els tres agents implicats en la malaltia: l'home, el microbi que provoca la malària i el mosquit que la transmet. La malària afecta més de 300 milions de persones cada any, de les quals més d'un milió moren i un 90% de les víctimes mortals són nens menors de 5 anys.

L'aïllament del genomà humà, el febrer de l'any passat, obria les portes a la investigació científica i prometia moltes solucions a la investigació de les malalties. Tot i això, hi ha molts agents que intervenen en el desenvolupament de malalties humanes dels quals no es tenia prou informació. Les revistes "Science" i "Nature" han publicat els genomes dels dos principals causants de la malària, el paràsit "Plasmodium falciparum" i el mosquit "Anopheles gambiae", que transmet la malaltia amb picadures als humans però n'és immune. El descobriment és força important, ja que arriba en un moment en què tant el paràsit com el mosquit són resistents a la cloroquina, el medicament més generalitzat per combatre la malària, i als insecticides. En el cas del paràsit, el coneixement del genoma permetrà desenvolupar fàrmacs que facin que el cos presenti una millor defensa, aturi el desenvolupament del paràsit o l'elimini. La malària afecta anualment uns 300 milions de persones a tot el món, i en mata un milió, la majoria nens menors de 5 anys, sobretot als països subdesenvolupats. L'aïllament del genoma d'aquest mosquit també obre la porta a la investigació d'altres mosquits causants d'altres malalties, com la febre groga, el dengue o l'anomenada febre del Nil.