Descobreixen un "planeta diamant" orbitant al voltant d'un púlsar

L'Organització per la Investigació Industrial i Científica de la Mancomunitat d'Austràlia (CSIRO) localitza, a 4.000 anys llum de la Terra, un "planeta diamant" orbitant al voltant d'una estrella de neutrons o púlsar.
Sydney

Descobreixen un "planeta diamant" orbitant al voltant d'un púlsar

La CSIRO descobreix un "planeta diamant" orbitant al voltant d'una estrella de neutrons

El CSIRO, l'Organització per la Investigació Industrial i Científica de la Mancomunitat d'Austràlia, ha descobert un sistema binari format per un "planeta diamant" i una estrella de neutrons a 4.000 anys llum de la Terra, a la Constel·lació de la Serp.

El "planeta diamant" fa 60.000 quilòmetres de diàmetre, una cinquena part de la mida de la Terra, i "gran part" del seu cos "té una composició similar a un diamant". La seva característica més destacada és l'alta densitat, lleugerament major que a Júpiter.

El petit planeta orbita a dos hores i deu minuts al púlsar o estrella neutrònica PSR J1719-1438, i sembla que és un residu del que va ser una enorme estrella que es va desviar cap a l'òrbita d'aquest púlsar.

El púlsar o estrella de neutrons rota a gran velocitat i té uns 20 quilòmetre de diàmetre. Aquestes estrelles emeten pulsacions d'ones de ràdio que són captades per telescopis. Juntament amb el planeta estrella, formen un sistema binari.

L'equip d'investigadors d'Austràlia, Alemanya, Itàlia, Regne Unit i Estats Units, van descobrir el púlsar amb l'ajuda del radiotelescopi de CSIRO a la localitat de Parkes, oest de Sydney. Posteriorment, i gràcies al telescopi Lovell (Regne Unit) i Keck (Hawaii, EUA), van notar que les pulsacions d'ones del púlsar eren sistemàticament alterades per la força de gravetat d'un altre planeta, "el planeta diamant".

La raresa d'aquest fenomen és que el planeta no hagi estat destruït per les oscil·lacions del púlsar. Segons Matthew Bailes, de la Universitat de Tecnologia Swinburne de la ciutat de Melbourne, "tot i la raresa, aquest planeta corrobora el que sabem sobre com evolucionen aquests sistemes binaris".

Bailes afirmava que gràcies a l'alta densitat del planeta van obtenir pistes sobre quin era el seu origen i van percebre les similituds del planeta amb el diamant.

Michael Keith, responsable del departament d'Astronomia i Ciència Espacial del CSIRO, diu que el planeta ha d'estar compost "de carboni i oxigen" i té elements brillants com "l'hidrogen i l'heli".