Washington

Descobreixen la galàxia més llunyana vista mai, formada fa 12.800 milions d'anys

El treballs dels telescopis espacials Hubble i Spitzer han permès a un grup d'astrònoms descobrir la que podria ser la galàxia més llunyana vista mai, que s'hauria format fa 12.800 milions d'anys. En concret, els investigadors la situen en el que es coneix com l'"edat fosca", just després del Big Bang o gran explosió que marca l'expansió de l'univers, i abans de la formació de les estrelles. Els astrònoms que han participat en el treball destaquen que les imatges obtingudes són les més detallades d'un objecte tan llunyà captades mai i serviran per aprofundir en l'estudi del naixement de les galàxies i la seva evolució.

A1689-zD1 és el nom que rep la nova galàxia. Captada per les càmeres infraroges dels telescopis de la NASA Spitzer i Hubble, data de 700 milions d'anys després del naixement de l'univers, és a dir, fa 12.800 milions d'anys. Les imatges mostren la galàxia més jove i brillant coneguda fins ara, en un moment de transformació de l'"edat fosca".

Les actuals teories indiquen que l'"edat fosca" va començar fa uns 400.000 anys, després de la gran explosió. "Ens va sorprendre descobrir aquesta jove i brillant galàxia, que es remunta a 12.800 milions d'anys. Són les imatges més detallades d'un objecte tan llunyà preses fins ara", ha indicat un dels astrònoms de l'equip.

Les imatges serviran per estudiar els anys de formació del naixement de les galàxies i la seva evolució. També facilitaran informació sobre els tipus d'objectes que podrien haver contribuït a posar fi a l'"edat fosca". La galàxia, a més, serà un blanc ideal per al successor del Hubble, el James Webb Space Telescope, que es llançarà el 2013. "Aquesta galàxia serà una de les primeres que observarem amb el JWST", ha explicat.

Tècniques "naturals"

Per poder captar la nova galàxia, els dos telescopis de la NASA han aplicat tècniques "naturals" a la lent gravitacional. Els astrònoms han fet servir un grup massiu de galàxies relativament properes a la descoberta, que es troben a 2.200 milions d'anys llum, per ampliar la llum de la galàxia més llunyana, que se situa just darrere de les altres.

La llum era tan difusa que pràcticament era impossible veure-la, però la lent gravitacional n'ha augmentat la brillantor deu vegades, de manera que el Hubble i l'Spitzer l'han pogut finalment captar.