Denuncien risc de contaminació d'aliments a Catalunya per un transport irregular

Dos camioners denuncien a TV3 una pràctica que asseguren que és habitual: camions que transporten substàncies potencialment tòxiques es tornen a carregar amb aliments com cereal, farina o pinso sense netejar la cisterna
Denuncien risc de contaminació d'aliments a Catalunya per un transport irregular
Agen

Denuncien risc de contaminació d'aliments a Catalunya per un transport irregular

Dos camioners denuncien a TV3 una pràctica que asseguren que és habitual: camions que transporten substàncies potencialment tòxiques es tornen a carregar amb aliments com cereal, farina o pinso sense netejar la cisterna
Eva Pelegrí i Àlex de Barreda Actualitzat

Empreses catalanes i de la resta de l'Estat transporten o reben productes alimentaris, com cereal, farina o pinso, sense netejar prèviament el camió on haurien dut substàncies com calç, bòrax o ciment, tal com exigeix la normativa. És el que han explicat a TV3 dos transportistes catalans que han denunciat el cas a la Guàrdia Civil

Un equip de TV3 va seguir un camió que va descarregar plàstic granulat en una empresa de fabricació d'envasos a Lavardac, al sud-oest de França, i després va carregar cereal. Vam comprovar que el vehicle no es va netejar ni desinfectar. El cereal es va transportar posteriorment a una farinera catalana.

 

Un dels denunciants, Adrian Ceclo, que ha treballat durant un any i mig en una empresa de transport d'Osca, assegura que aquesta pràctica no és una excepció:

"Sí, això és habitual. A Espanya, per exemple, no es demana el certificat de neteja de la cisterna i aquí, com que no es demana, no netegem. Carregàvem ciment i anàvem cap a França i a França sempre li preguntava al meu cap que si  netejaríem la cisterna abans de carregar el blat o el cereal que sigui, i sempre em deia que no, que només que s'escombri una mica n'hi ha prou, que no contaminem, però la cisterna queda molt bruta."

 

En la denúncia s'assenyalen algunes farineres que presumptament no demanen el certificat de neteja abans de rebre la càrrega. En una d'elles es va gravar un vídeo amb el mòbil on se sent una conversa entre el transportista i un dels treballadors de l'empresa:

 -TRANSPORTISTA: Això és calç. 
- TREBALLADOR: Ja ho sé.
- TRANSPORTISTA: I no passa res?
- TREBALLADOR: No passa res. 
- TRANSPORTISTA: Però quan això després es barreja amb farina no es veu!
- TREBALLADOR: Doncs escolta, aquest és dels bons! I aquest, ja et dic jo que a la cisterna te'n quedarà una mica....Però si tu veiessis com arriben, altres! I ja m'he queixat moltes vegades!
- TRANSPORTISTA: I per què ho feu així?
- TREBALLADOR: Doncs digue-li al meu cap...

Els experts alerten que les repercussions sanitàries poden ser considerables. Segons Francisco Molino, professor d'Higiene dels Aliments de la Universitat de Lleida, "segons la toxicitat del producte, la simptomatologia o la gravetat de la malaltia pot ser més gran. Si no pots garantir la inocuitat dels aliments, estan comprometent la seguretat pública i la seguretat alimentària."

Molino explica que "el reglament, que forma part del que es denomina paquet d'higiene, diu que per garantir la inocuitat una de les mesures que s'han d'aplicar és que els camions que transporten aliments han d'estar nets i desinfectats". 

Per a aquesta investigació la Guàrdia Civil ha demanat, a través de l'Europol, la col·laboració de la Gendarmeria francesa, que en diverses vigilàncies constata la falta de desinfecció després del transport de "substàncies perilloses" i abans de carregar cereal.

 

El cas ha arribat a un jutjat de Montsó que ha conclòs que no té competència per a la investigació del presumpte delicte contra la salut pública en haver-se fet, argumenta, en territori francès. També considera que les proves no són prou consistents per atribuir-li un delicte penal. 

Per això, de moment, el jutge ha decidit arxivar-ho. Mentrestant, la investigació continua oberta.