Madrid

Denuncien deu companyies aèries i agències de viatges per anunciar productes amb preus "enganyosos"

La Federació de Consumidors en Acció (Facua) ha denunciat que algunes companyies aèries i agències de viatges anuncien els seus productes amb preus enganyosos. Adverteixen que no hi inclouen les taxes per l'emissió de bitllets o l'increment dels carburants i, per tant, no anuncien el preu complet tot i que hi estan obligats per llei. Una de les companyies denunciades és Ryanair, que ha assegurat que compleix escrupolosament la llei de consumidors des de fa dues setmanes.

Actualitzat
Les companyies denunciades davant l'Institut Nacional de Consum són Ryanair, Spanair, Air Comet, Air Europa, a més de les agències Halcón Viajes, Viajes Ecuador, Viajes El Corte Inglés, Viajes Iberia, Viajes Marsans, i Soltour perquè vulneren la nova llei de millora de la protecció dels consumidors i usuaris i la llei general de publicitat en anunciar preus que no inclouen conceptes com les càrregues addicionals per l'emissió de bitllets o l'increment dels carburants. Segons la Facua, tot i que hi estan obligades per la legislació, aquestes companyies i agències anuncien els seus vols i paquets de vacances sense indicar-ne el preu complet.

En les seves denúncies, la Facua argumenta que la llei de millora de la protecció dels consumidors i usuaris estableix que "en tota la informació al consumidor sobre els preu dels béns o serveis, inclosa la publicitat, s'informarà del preu final complet, desglossant, en el seu cas, l'import dels increments o descomptes que siguin d'aplicació, de les despeses que repercuteixen el consumidor i usuari, i de les despeses addicionals per serveis accessoris, finançament i altres condicions de pagament similars".

La federació recorda que tot i que aquests conceptes estan vigents des del 2 de gener del 2007, les companyies denunciades continuen facilitant preus "enganyosos" en la seva publicitat, i generalment indiquen en una tipografia "diminuta" que cal sumar a la xifra indicada diversos conceptes.

A més, la federació assenyala que les companyies denunciades podrien haver emès "publicitat enganyosa", definida a la llei general de publicitat com aquella que "de qualsevol forma, inclosa la seva presentació, indueix o pot induir a error els destinataris, i pot afectar el seu comportament econòmic". La norma –apunta la Facua- recull que també és "enganyosa" la publicitat "que silenciï dades fonamentals dels béns, activitats o serveis".

Ryanair compleix des de fa quinze dies

La directora de Màrqueting i Vendes a la Península de Ryanair, Maribel Rodríguez, ha assegurat que la companyia fa dues setmanes que compleix la normativa referent als indicadors de preus, i que "en aquest sentit som en línea" amb la legalitat vigent. Tot i així, la representant de Ryanair diu "que accepta la denúncia". Fonts de l'organisme denunciant asseguren que esperen que el Ministeri de Sanitat i Consum obri un expedient sancionador a l'empresa per l'incompliment d'aquesta llei.
Anar al contingut