Decàleg del conductor ecològic per ajudar a contaminar menys

Que el medi ambient no necessita tantes emissions tòxiques com s'hi fan és evident. Les cimeres mundials que s'organitzen vetllen, precisament, per aconseguir polítiques comunes que vagin en aquest sentit. Perquè és clar, es tracta d'un problema que ens afecta a tots. Dintre dels esforços que es fan per contaminar menys, hi ha la mateixa indústria automobilística que cada cop ofereix més vehicles respectuosos amb l'entorn. Però tot això serveix de poc si el conductor no hi col·labora. Amb aquest "decàleg del conductor ecològic" tots podem ajudar a contaminar una mica menys.
Decàleg del conductor ecològic per ajudar a contaminar menys
Setmana de la Mobilitat Sostenible

Decàleg del conductor ecològic per ajudar a contaminar menys

Que el medi ambient no necessita tantes emissions tòxiques com s'hi fan és evident. Les cimeres mundials que s'organitzen vetllen, precisament, per aconseguir polítiques comunes que vagin en aquest sentit. Perquè és clar, es tracta d'un problema que ens afecta a tots. Dintre dels esforços que es fan per contaminar menys, hi ha la mateixa indústria automobilística que cada cop ofereix més vehicles respectuosos amb l'entorn. Però tot això serveix de poc si el conductor no hi col·labora. Amb aquest "decàleg del conductor ecològic" tots podem ajudar a contaminar una mica menys.
Una part important de les emissions de diòxid de carboni que procedeixen del trànsit podrien evitar-se fent servir correctament els vehicles i seguint les pautes de manteniment que marca el fabricant. Sorolls anormals procedents del compartiment mecànic, fum negre o blavós a través del tub d'escapament o batzegades en la resposta del motor reclamen una visita urgent al taller. Els primitius carburadors i els injectors contemporanis necessiten una neteja periòdica que només pot fer un especialista, i les bugies i els filtres convé substituir-los abans que arribin al final de la seva vida útil. La posada a punt pot estalviar al voltant d'un 10% de combustible i un bon grapat d'avaries. Per allargar la vida del motor i contribuir a rebaixar les mitjanes de consum, procuri no escalfar mai el conjunt mecànic de cop i volta, pitjant repetidament l'accelerador. Faci-ho circulant a velocitat moderada. No abusi de les marxes curtes, viatgi amb les finestres tancades i no sobrecarregui el vehicle. Un portaequipatges al sostre incrementa un 10% el consum. A l'oli lubrificant cal parar-hi una atenció especial. Un sol litre pot contaminar deu mil litres d'aigua. Llençar aquesta mena de fluids és un delicte ecològic penat per la llei. Per això si un mateix es fa el canvi d'oli és imprescindible portar el líquid brut a una planta de reciclatge talment com es fa amb les bateries gastades. I a l'hora d'escollir aquest producte val la pena adquirir-lo de qualitat. Els olis sintètics es degraden més tard, mantenen el punt de viscositat òptima amb independència de la temperatura del motor i permeten espaiar més els terminis de substitució. Uns pneumàtics nous són la millor garantia de seguretat. Però aquest argument pot quedar invalidat si no els duem a la pressió adequada. Si estan desinflats o en muntem uns de massa amples hi haurà més superfície en contacte amb el terra i el motor necessitarà més energia per arrossegar el vehicle. I a l'hora de canviar de cotxe estudiï bé les ofertes. Pagar menys per una tecnologia desfasada hi ha cops que no surt a compte. Si fa més de vint mil quilòmetres l'any potser li interessa considerar la possibilitat de quedar-se un dièsel. Inicialment, són un pèl més cars, però gasten al voltant d'un 20% menys, actualment han millorat molt el seu rendiment i, de moment, encara fan servir un combustible més barat.