De l'hostilitat al lament: el petit comerç acomiada les grans marques del centre

El tancament de botigues com Zara elimina un pol d'atracció en els carrers comercials

Òscar ArmengolActualitzat

El comerç tradicional, fa uns anys recelós amb el desembarcament de les grans cadenes de moda, ara lamenta que deixin els centres urbans.

Només en el que portem d'any, la firma tèxtil Zara ha tancat les seves botigues en ple casc antic de Mataró i Tarragona. I altres marques estan fent el mateix, en una estratègia que prioritza la presència en centres comercials, la majoria situats als afores de les poblacions.

El Zara del carrer la Riera de Mataró, un dels més veterans de Catalunya, va abaixar la persiana aquest mes de gener. El centre de la capital del Maresme es quedava així sense un altre establiment emblemàtic, després que els últims anys l'han abandonat Bershka i Massimo Dutti. Mentre l'Ajuntament diu que intentaran facilitar que s'hi instal·li un comerç que dinamitzi la zona, l'associació de comerciants, preocupada, reclama solucions ràpides.

Jordi Novo, president de la Unió de Botiguers de Mataró: "El pitjor per a un local en el centre és que estigui buit. S'hi ha de posar un operador potent que ens aporti a la resta de comerç almenys les mateixes visites que ens estava aportant el Zara."

 

 

La paradoxa és que el comerç de proximitat, tradicionalment hostil a les grans marques, ara les troba a faltar. Una relació d'amor-odi entre dos models no tan enfrontats com podria semblar.

Joan Tolrà, propietari de la botiga Pell Tolrà: "Les coses canvien. I així com també fa molts anys semblava que posar un carrer per a vianants era un disbarat, tothom s'ha adonat que, a nivell comercial, tenir un carrer sense cotxes, igual que tenir operadors que són pols d'atracció, és una manera de conviure tots en un mateix lloc i de beneficiar-nos els uns dels altres."

 

 

Però el de Mataró no és un cas aïllat. Si ens fixem només en Zara, la firma tèxtil també ha deixat aquest gener el centre de Tarragona i els últims anys ha fet el mateix a Badalona i Reus.

El de la capital del Baix Camp, ubicat en un antic cinema del Raval de Jesús, un dels principals eixos comercials de la ciutat, va tancar a finals del 2015. L'any següent s'hi va instal·lar una cadena de roba "low-cost", però ara torna a estar buit. Els efectes s'han notat a tot el carrer. Només en aquest tram, han tancat una dotzena de comerços. I hi ha molta rotació.

Alfred Pitarch, president de la Unió de Botiguers de Reus: "Són locals que funcionaven fins ara. Aleshores, els nous emprenedors ho proven, hi instal·len amb tota la il·lusió negocis, i veuen al cap d'uns mesos –uns esperen més que altres–, però que en tres, cinc mesos no comencen a tenir els resultats esperats i acaben tancant."

Rosa Lucas, propietària de la botiga Rosa Lucas: "Tinc la sort que fa molts anys que estic a Reus, i també ho he notat igual que tothom, però els que s'han anat posant nous no ho han pogut aguantar perquè, esclar, és molt menys nombre de clients i no poden aguantar els lloguers, impossible."

 

Inditex, propietària, entre altres marques, de Zara, no vol fer comentaris, però, des de fa anys, el grup tèxtil gallec prioritza les anomenades "flagships", macrobotigues de referència, en detriment de les petites.

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut