Carril bici a Barcelona
L'augment de carrils bici pot evitar moltes morts prematures

Crear més carrils bici a les ciutats europees evitaria fins a 10.000 morts prematures

L'estudi, liderat per investigadors catalans, també n'avalua els beneficis econòmics

Xavier DuranActualitzat

L'ampliació de les xarxes de carrils bici a les ciutats europees podria evitar fins a 10.000 morts prematures, segons un estudi europeu encapçalat per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal).

L'anàlisi, publicada a "Preventive Medicine", estima que aquesta reducció s'assoliria si a les 167 ciutats estudiades la bicicleta s'utilitzés en el 24,7% dels desplaçaments. I això seria factible amb l'ampliació de la longitud de la xarxa de vies ciclistes.

Aquest és el primer estudi que avalua l'associació entre la longitud de la xarxa de carrils bici i el tipus de transport seleccionat. A més a més, també calcula l'impacte que té en la salut. Segons Mueller, conclou que els beneficis derivats de l'activitat física contraresten els efectes perjudicials de la contaminació de l'aire i els accidents de trànsit.

Els beneficis més alts per a la salut s'obtindrien si les ciutats estudiades disposessin de carrils bici a tots els carrers. En aquest cas, Londres seria la ciutat que podria evitar més morts prematures a l'any (1.210), seguida de Roma (433) i de Barcelona (248). Però si només s'incrementés la xarxa en un 10%, també s'augmentaria significativament l'ús de bicicleta i s'evitarien 21 morts prematures a Roma, 18 a Londres i 16 a Barcelona.

Les ciutats on l'elecció de la bicicleta actualment és menor en relació amb d'altres del nord d'Europa -com Roma, Barcelona i Londres- tenen un gran potencial per augmentar-ne l'ús i els autors pensen que un augment del 10% en la longitud de la xarxa ciclista és una mesura assequible per als ajuntaments.

Els investigadors no només han tingut en compte la millora de la salut, sinó també els costos econòmics d'ampliar les xarxes en relació amb els beneficis de la mortalitat prematura evitable. La millor relació cost-benefici s'aconseguiria amb un augment del 10% de la xarxa de vies ciclistes. En aquest cas, la ràtio de benefici per euro gastat seria de fins a 70 a 1 en el cas de Roma, 62-1 a Zuric i 35 a 1 en Barcelona. Segons Natalie Mueller:

"Un cop més, hem vist que treure les persones dels cotxes produeix grans beneficis per a la salut. Una combinació de mesures que facin que el cotxe resulti poc atractiu i polítiques centrades a convertir el transport públic i la bicicleta en mitjans més atractius seria el més adequat per millorar la salut i el benestar a les ciutats europees."

L'estudi forma part del Projecte PASTA (Physical Activity Through Sustainable Transport Approaches), finançat per la Unió Europea.

ARXIVAT A:
CiènciaSalut
Anar al contingut