Connectar el tramvia per la Diagonal no augmentaria la congestió ni perjudicaria el bus, segons un estudi de l'Ajuntament

Connectar el tramvia per la Diagonal no augmentaria la congestió ni perjudicaria el bus, segons un estudi de l'Ajuntament

Connectar el tramvia per la Diagonal no augmentaria la congestió ni perjudicaria el bus, segons un estudi de l'Ajuntament

El director del Centre d'Innovació del Transport de la UPC, Sergi Saurí, i el responsable del projecte d'interconnexió del tramvia per la Diagonal, Pere Macias, atenent els mitjans el 22 de maig del 2

El director del Centre d'Innovació del Transport de la UPC, Sergi Saurí, i el responsable del projecte d'interconnexió del tramvia per la Diagonal, Pere Macias, atenent els mitjans el 22 de maig del 2017 (horitzontal)

ACN Barcelona.-La connexió del tramvia per la Diagonal no augmentaria la congestió del vehicle privat ni tampoc perjudicaria l'autobús, segons un estudi encarregat per l'Ajuntament de Barcelona al Centre d'Innovació del Transport de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Aquest informe garanteix la compatibilitat del tramvia a una bona velocitat comercial amb la resta de modes de transport, millorant en alguns casos la circulació d'autobusos. El director estratègic del projecte de connexió del tramvia, Pere Macias, ha destacat que aquest estudi nega "l'efecte barrera", ja que més del 80% de les 16 línies de bus que creuen la Diagonal milloren els seus temps d'espera. Sí que ha reconegut que els vehicles al carrer Aragó hauran d'esperar més, un 50%, però ha opinat que el benefici urbà és molt superior.

A poques setmanes de presentar l'estudi informatiu del tramvia, l'Ajuntament ha fet públic un informe encarregat per la UPC que fa una simulació de la circulació del tramvia de la Diagonal entre Francesc Macià i Castillejos. S'analitzen 24 cruïlles, s'optimitza la regulació semafòrica i es parteix de la premissa que la connexió comportaria una reducció de 12.500 vehicles al dia a l'entorn de la Diagonal. Es preveu una velocitat comercial mitjana en aquesta franja de 17,6 quilòmetres per hora, amb una freqüència de pas de quatre minuts. La velocitat actual del Trambaix és de 17,5 quilòmetres, i la del Trambesòs de 18.L'estudi considera la franja més crítica, l'hora punta entre les 8 i les 9 del matí, i preveu l'ús compartit d'un carril exclusiu per tramvia i autobús entre Passeig de Gràcia i Via Augusta. En total s'analitzen 30 carrers que travessen la Diagonal, 20 dels quals amb pas d'autobús.Partint d'aquestes dades, l'informe estima que el temps de trajecte entre Francesc Macià i Glòries en tramvia estaria en els 15 minuts, la meitat que amb les opcions actuals de transport públic. Pel que fa a l'autobús, en dos de cada tres carrer per on els autobusos creuen la Diagonal es reduiria el temps d'espera als semàfors. Un 81% de les línies d'autobús que travessen aquesta artèria millorarien els temps d'espera.A més, el temps d'espera a les cruïlles passaria de 46 a 38 segons, amb grans millores als encreuaments de Passeig de Gràcia i València, que són els punts més crítics ara mateix. En aquests dos casos, es passaria de 83 i 86 segons a 40 i 45, respectivament.En el 67% dels carres que creuen la Diagonal, el vehicle privat experimentaria una millora en els temps d'espera als semàfors, millorant especialment a Passeig de Gràcia ascendent, Padilla, València i Castillejos. Gràcies a l'optimització semafòrica, 20 dels 30 carrers transversals considerats registrarien una reducció de cues d'uns 16 metres de mitjana. En general, la reducció seria de 7 metres.Ara bé, s'observen més cues a carrers com Rosselló, Mallorca i sobretot Aragó. En aquest últims cas, també s'incrementaria el temps d'espera, tant pel que fa als autobusos com al vehicle privat. Macias ha explicat que els plans de l'Ajuntament, amb tramvia o sense, passen per eliminar el trànsit central de la Diagonal en el seu pas per Aragó, fent passar la circulació únicament per aquest carrer. Això suposarà un increment del 50% en els temps d'espera, de 41 a 61 segons, però el responsable del projecte del tramvia ha destacat que "el guany des del punt de vista urbà és espectacular", i més tenint en compte que és un àmbit amb molts veïns i escoles. "A vegades tenir alguns segons més queda absolutament superat pel canvi de model urbà i per la millora dels paràmetres de contaminació", ha justificat.El mitjà de transport més beneficiat per la connexió del tramvia seria la bicicleta, ja que aniria en paral·lel amb el tramvia. Pel que fa als vinents, es garantirien les mateixes condicions que es donen a la resta de la ciutat, amb un temps inferior als 0,8 metres per segon pràcticament en tots els passos de vianants.És "urgent" augmentar l'oferta de transport públicPere Macias ha opinat que aquest estudi "dona encara més solidesa" al projecte de connexió del tramvia. Al seu parer, és "urgent" augmentar l'oferta de transport públic a la ciutat, perquè la demanda creix cada cop més, i la combinació del tramvia per la Diagonal i la nova xarxa de bus serien "l'autèntica revolució". En aquest sentit, ha explicat que l'Ajuntament està complint amb els terminis des del punt de vista tècnic, de forma que a la tardor s'hauria de prendre una decisió definitiva. De moment, ha apuntat que aquest divendres es constituirà la comissió d'estudi sobre les diferents solucions de transport públic per la Diagonal, reclamada pel Grup Demòcrata.