Conductors, sindicats, empresaris i el RACC s'oposen a limitar a 80 km/h la velocitat a l'àrea metropolitana de Barcelona

A partir de la tardor, els cotxes que vagin a més de 80 quilòmetres per hora a l'àrea de Barcelona seran multats. Es tracta d'una de les mesures més dràstiques i que ha generat més controvèrsia de les que ha aprovat el govern català. Una mesura amb la qual es pretén reduir la contaminació. La iniciativa, que ve acompanyada d'altres restriccions al port, a l'aeroport, a la indústria i a la construcció, ha provocat indignació i, fins i tot, resignació entre els conductors, sindicats i empresaris. Des del RACC es valora l'aposta pel medi ambient, però s'oposa a limitar la velocitat a 80km/h, ja que podria ser "contraproduent". Per contra, proposa un límit de velocitat variable en funció de la congestió a la primera corona.
Conductors, sindicats, empresaris i el RACC s'oposen a limitar a 80 km/h la velocitat a l'àrea metropolitana de Barcelona
Barcelona

Conductors, sindicats, empresaris i el RACC s'oposen a limitar a 80 km/h la velocitat a l'àrea metropolitana de Barcelona

A partir de la tardor, els cotxes que vagin a més de 80 quilòmetres per hora a l'àrea de Barcelona seran multats. Es tracta d'una de les mesures més dràstiques i que ha generat més controvèrsia de les que ha aprovat el govern català. Una mesura amb la qual es pretén reduir la contaminació. La iniciativa, que ve acompanyada d'altres restriccions al port, a l'aeroport, a la indústria i a la construcció, ha provocat indignació i, fins i tot, resignació entre els conductors, sindicats i empresaris. Des del RACC es valora l'aposta pel medi ambient, però s'oposa a limitar la velocitat a 80km/h, ja que podria ser "contraproduent". Per contra, proposa un límit de velocitat variable en funció de la congestió a la primera corona.

A partir de la tardor, els vehicles que circulin per les carreteres principals, autovies i autopistes de la primera corona de Barcelona no podran anar a més de 80 quilòmetres per hora. El decret de la Generalitat pretén reduir la contaminació atmosfèrica per protegir la salut de les persones i, per això, s'ha centrat en el control no pas de la indústria, sinó del transport rodat, que és el que més contamina, segons el conseller de Medi Ambient Francesc Baltasar.

La mesura ha provocat sorpresa, indignació i, fins i tot, resignació entre els conductors, així com entre associacions de conductors, sindicats i empresaris.
El RACC està en contra de la reducció del límit de velocitat fins a 80 quilòmetres per hora a l'àrea metropolitana, per on proposa un límit de velocitat variable en funció de la congestió.

Des de la companyia automobilística es valora l'aposta pel medi ambient, però considera que aquest límit pot ser fins i tot "contraproduent". En aquest sentit, el director tècnic de la Fundació RACC, Pere Sauret, ha dit que el fet que els conductors que circulin per autopistes i autovies a 120 km/h hagin d'anar a 80 km/h quan arribin a la primera corona, farà que "contaminin més" ja que hauran de baixar dràsticament la marxa.

Tot i que no accepten els límits en la primera corona, sí que els accepten en el cas de la segona, on es limitarà la velocitat variable en funció de la congestió. Aquest límit, segons ha recordat Sauret, consisteix a instal·lar lectors amb càmeres digitals que controlin el nombre de vehicles que hi ha a la via en funció de la densitat de circulació i per evitar frenades i accelerades, l'anomenat "efecte acordió".

Per contra, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic ha donat suport a la mesura que considera lògica per frenar els alts nivells de contaminació.

La limitació de la mesura afectarà, en concret, 16 municipis del Barcelonès, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat, la denominada zona 1. En aquests municipis mai es podrà passar de 80 quilòmetres per hora i això també inclourà les vies ràpides. La zona 2 la componen 24 municipis més, compresos entre Granollers, Terrassa i Martorell. Aquí s'establirà en 90 quilòmetres hora la velocitat màxima, tot i que en aquest cas és només una recomanació. En funció dels resultats, el gener del 2009 s'establirà un límit de velocitat variable a la zona 2 en funció de la via, la contaminació o la congestió.

Aquesta és només una de les 73 mesures que formen el pla per millorar la qualitat de l'aire i que pretén complir amb el protocol de Kyoto l'any 2010. En l'àmbit del transport, els vehicles pesants que facin serveis públics hauran d'instal·lar filtres o usar combustibles menys contaminants. Als camions que operen al port se'ls demanaran adaptacions ambientals per obtenir autoritzacions d'entrada, i els vaixells s'hauran de poder connectar a la xarxa elèctrica per evitar que els motors estiguin en marxa. Aquesta mesura s'aplicaria també als avions estacionats a l'aeroport del Prat.

Els sectors industrial i domèstic també s'hauran d'adaptar perquè Catalunya arribi als índexs d'emissions que estableix la Unió Europea per al 2010.

A Espanya moren cada any unes 16.000 persones per culpa de la contaminació atmosfèrica, una xifra que supera els morts per accident de trànsit o laboral.

NOTÍCIES RELACIONADES