Comença la perforació del futur túnel de Tresponts a la C-14, amb l'objectiu que estigui enllestit a finals del 2020

Comença la perforació del futur túnel de Tresponts a la C-14, amb l'objectiu que estigui enllestit a finals del 2020

Comença la perforació del futur túnel de Tresponts a la C-14, amb l'objectiu que estigui enllestit a finals del 2020

Pla general d'una màquina treballant en la perforació a la boca nord del túnel de Tresponts, a la carretera C-14 al seu pas pel terme municipal d'Organyà (Alt Urgell), el 4 de juny de 2018 (Horitzonta

Pla general d'una màquina treballant en la perforació a la boca nord del túnel de Tresponts, a la carretera C-14 al seu pas pel terme municipal d'Organyà (Alt Urgell), el 4 de juny de 2018 (Horitzontal).

ACN Organyà.-La perforació de la galeria d'1,3 quilòmetres de longitud que conformarà el túnel de Tresponts, en un tram de la carretera C-14 situat entre la sortida del nucli urbà d'Organyà (Alt Urgell) i el desviament de Montant de Tost, s'ha iniciat aquest dilluns. De moment, els treballs han començat a la boca nord, tot i que també està previst que arrenquin aquests dies a la banda sud. D'aquesta manera, els primers 15 o 20 metres de cadascun dels dos costats s'excavaran amb mitjans mecànics i la resta amb voladures. Les tasques, que avançaran en paral·lel per tots dos extrems, s'allargaran durant un any i es preveu que, de cara a l'estiu que ve, ja estigui totalment definit el recorregut del túnel. A més, en les properes setmanes també s'iniciaran les obres d'ampliació de la calçada en els trams que es situen als exteriors de la futura galeria. L'objectiu és que la nova infraestructura, que compta amb un pressupost de 35,4 milions d'euros, estigui enllestida a finals de l'any 2020 o principis del 2021.

Les primeres tasques de perforació del túnel de Tresponts s'han dut a terme aquest dilluns a la boca nord, a la zona més propera al desviament cap al nucli de Montant de Tost de la C-14, i han rebut la visita del secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, que ha estat acompanyat de diversos representants municipals i veïnals, a banda de responsables de l'empresa constructora. Aquests treballs s'han iniciat després que el resultat de les proves per analitzar el comportament del terreny, que van tenir lloc el passat 10 de maig, hagi estat satisfactori i, a més, serveixi per confirmar el que concloïen els estudis geològics que s'havien fet prèviament. Tot i que les obres de condicionament i millora d'un tram de tres quilòmetres de la carretera C-14 es van iniciar la passada tardor, la fase que s'aborda a partir d'ara és la de l'estructura principal de la futura galeria d'1,3 quilòmetres, que tindrà una secció de 12,5 metres d'ample per uns 8 d'alçada. A aquestes tasques s'hi afegiran, en unes setmanes, les d'eixamplament de l'actual calçada en aquelles zones on no hi hagi el túnel. D'aquesta manera, passarà a tenir deu metres d'amplada, fet que implicarà que en el costat més proper al riu s'hagi d'instal·lar un mur d'escullera de 100 metres de longitud per 1,5 metres d'ample, a més de cinc trams de voladís d'un màxim de dos metres d'amplada. Per últim, la galeria existent també s'adaptarà a les mesures de la nova calçada.Les obres, que tenen un termini d'execució de 36 mesos i compten amb un pressupost de 35,4 milions d'euros, estaran totalment enllestides a finals de l'any 2020 o principis del 2021. Pel que fa al gruix dels treballs d'excavació, que avançaran pels dos extrems, podrien concloure l'estiu que ve, moment en què les màquines de cadascun dels costats es 'trobaran' al mig de la galeria, segons ha explicat Font, que també ha participat a la reunió de la comissió de seguiment d'aquests treballs que s'ha dut a terme a l'Ajuntament d'Organyà. L'alcalde d'aquest municipi alturgellenc, Celestí Vila, ha explicat, per la seva banda, que de moment l'afectació de les obres al trànsit de la zona ha estat mínima.El secretari d'Infraestructures i Mobilitat, preguntat sobre les possibles actuacions a dur a terme per tal de fer-hi front a les diverses esllavissades que s'han produït en els darrers mesos a les carreteres, ha dit que el seguiment i el manteniment de les diferents vies és el normal i habitual i que cal tenir en compte que el "risc zero" no es pot garantir. En aquest sentit, ha explicat que una part dels 6.000 quilòmetres de la xarxa que gestiona la Generalitat discorre per zones geogràficament complexes i que "quan es mou la muntanya" s'actua amb diferents mesures, com ara la protecció amb malles. Finalment, ha afirmat, però, que no veu viable fer-ne una avaluació global i ha insistit en què ja es fa un seguiment preventiu en aquelles zones on s'hi poden produir.