Imatge d'arxiu de la ronda de Dalt al seu pas per l'Hospital de la Vall d'Hebron (horitzontal)
Imatge d'arxiu de la ronda de Dalt al seu pas per l'Hospital de la Vall d'Hebron (horitzontal)

Colau planteja un projecte alternatiu de cobertura parcial de la ronda de Dalt amb un cost inferior al de Trias

ACN Barcelona.-El govern municipal ha presentat aquest dilluns les dues opcions de cobertura de la ronda de Dalt, la que es basa en la que plantejava l'executiu de Xavier Trias, que és més cara i implica el soterrament, i la que ha aportat l'actual executiu, que preveu la cobertura parcial i té un cost inferior. Les dues opcions només són comparables en el tram d'Horta-Guinardó, ja que l'anterior govern només va arribar a planificar aquesta part. En aquest cas, pel que fa al tram Vallcarca-Harmonia, la cobertura seria similar en els dos plantejaments, però la diferència principal radica en el segon tram, el de Harmonia-Karl Marx, on la proposta de CiU plantejava el soterrament mentre que l'alternativa del govern actual aposta per construir tres passarel·les a sobre del traçat actual que permetin generar punts de connexió a banda i banda de la ronda. En conseqüència, els preus difereixen molt: 390 MEUR contra 226 milions.

El govern municipal ha enllestit tots els avantprojectes per estudiar la cobertura de la ronda de Dalt i ho ha fet basant-se en dos criteris. El primer, en línia de la proposta que va fer el govern de CiU, preveu el soterrament i una cobertura completa. El segon, plantejat per l'actual executiu, rebutja soterrar la ronda i preveu cobrir només allà on sigui possible fer-ho. La principal diferència està en el tram entre Harmonia i Karl Marx, al districte d'Horta-Guinardó, on aquesta segona opció proposa construir tres passarel·les de connexió, ja que no es produiria soterrament. Tampoc n'hi hauria al tram entre Vallcarca i Harmonia, sinó que simplement es cobriria l'actual traçat. Els terminis de la segona proposta són més curts. L'executiu ha traslladat les dues opcions als veïns, que aposten per una cobertura completa.En declaracions als mitjans, la tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, ha apuntat que el soterrament implicaria desviar el metro que passa per sota d'aquest tram, i ha apuntat que justament en aquesta part hi ha menys veïns. "Amb solucions més puntuals ens permet fer una bona cobertura i ens permet resoldre allà on hi ha una necessitat evident, perquè hi viuen veïns que pateixen problemes de soroll quotidià", ha argumentat.En qualsevol cas, ha apuntat que ara hi ha aquestes dues alternatives sobre la taula i caldrà apostar per una d'elles, tenint en compte també el cost. La soterrada costaria només en el tram d'Horta-Guinardó 390 milions d'euros, mentre que l'alternativa de cobertura parcial rondaria els 226. El govern municipal ha calculat també el cost total, que pujaria a 333 MEUR, encara per sota. En tot cas, Sanz ha remarcat que es tracta de quantitats molt importants, i que caldrà un pacte de ciutat per invertir-les en diferents mandats. De moment, l'actual executiu en destina 15 a començar la cobertura entre els barris de Sant Genís dels Agudells i la Teixonera. Les obres començaran el 19 de juliol i implicaran la reducció d'un carril per sentit durant l'estiu. En concret, s'actuarà entre el Mercat de la Vall d'Hebron i l'institut. A principis del 2018 s'iniciarà una segona fase de les obres.Les tres parts de la coberturaL'alternativa de cobertura que planteja el govern municipal afecta dos districtes més al marge del d'Horta-Guinardó. En el cas de Gràcia, s'ha plantejat una cobertura total des d'Alfonso Comín fins a l'avinguda Vallcarca. Costaria 30 MEUR i caldrien quatre anys i mig per finalitzar-la. Pel que fa als trams que queden per cobrir a la zona de Verdum, Via Júlia i Meridiana, l'avantprojecte preveu una inversió total de més de 77 MEUR. A cada tram s'hi durien a terme actuacions de cobertura i de connexions de les dues bandes de la ronda.

Anar al contingut