'Cleansed', de Sarah Kane, aterra al Temporada Alta amb la intenció de remoure l'espectador

'Cleansed', de Sarah Kane, aterra al Temporada Alta amb la intenció de remoure l'espectador

'Cleansed', de Sarah Kane, aterra al Temporada Alta amb la intenció de remoure l'espectador

Pla mig dels actors lituans Darius Meskaukas (dreta) i Kestutis Cicenas (esquerra) en una imatge al Palau Robert l'11 de novembre de 2016 (horitzontal).

Pla mig dels actors lituans Darius Meskaukas (dreta) i Kestutis Cicenas (esquerra) en una imatge al Palau Robert l'11 de novembre de 2016 (horitzontal).

ACN Barcelona.-És la sisena vegada, en sis anys, que Oskaras Korsunovas trepitja el Temporada Alta. En aquesta ocasió serà aquest dissabte, 12 de novembre, amb les entades exhaurides a El Canal de Salt i amb un text pertorbador sobre l'amor de la dramaturga britànica Sarah Kane sobre l'escenari. La companyia lituana OKT presenta la seva particular lectura de l'obra de Kane, on l'amor pren protagonisme en presentar-se d'una manera ''infinita'' però sense buscar etiquetes més enllà d'allunyar-se de la concepció que arriba dels melodrames. Un equip d'actors joves liderats s'encarregaran de fer remoure els espectadors en un muntatge que també posa en valor la transmissió de pares a fills i metres i alumnes.

L'obra considerada més oberta de Sarah Kane, 'Cleansed' ('Purificats') s'estrena aquest dissabte a El Canal de Salt, en el marc del festival Temporada Alta. És la primera vegada que es podrà veure a l'estat espanyol amb la signatura del director lituà Oskaras Korsunovas que, a través de la seva companyia de joves actors, OKT, ha intentat fer una relectura del text pertorbador d'una de les dramaturgues britàniques més controvertides. Un equip d'actors alumnes liderats per un professor, Darius Meskaukas, projectaran doncs una obra de Kane que va generar molta polèmica en la seva estrena el 1998 per la representació de la violència. Aquest divendres, el muntatge que es podrà veure a Salt, i que ja té les entrades exhaurides, s'ha presentat a Barcelona. Meskaukas ha destacat el paper de docent, i la intenció que el director té de posar en valor les relacions entre generacions, ja sigui entre pares i fills, alumnes i mestres o gent jove o gent gran, i per això, ha optat per aquest format. Meskaukas, que arriba al festival gironí per quarta vegada, ha destacat també que l'amor que Kane vol representar no és l'amor de les sèries de televisió i els melodrames sinó l'amor dels temps antics, interpretada ''sense fi i sense terminis'', malgrat ''la crueltat amb que es porta a l'escenari. Un dels actors del repartiment, Kestutis Cicenas, ha parat atenció a la duresa que implica parlar d'aquests temes dalt de l'escenari i ha destacat que li agrada precisament que ''no es busca anomenar l'amor, ni posar etiquetes''. Per Cicenas, es parla de l'amor sobre obscenitat, incest, transsexualitat i homosexualitat sense valorar si ho és, sinó que senzillament se li atribueix, i per tant, ''l'amor és Déu''. Un dels objectius de l'obra i de la companyia lituana OKT és precisament remoure a l'espectador en no presentar-li un text lleuger sinó dur i violent. De fet, Narcís Puig, assistent de la direcció artística del Festival Temporada Alta, ha recordat que la premsa britànica ha titllat l'obra de Sarah Kane, que es va suïcidar als 28 anys amb 5 títols escrits, ''de cop de puny a la panxa''. Kane, e n canvi, rebatia aquestes afirmacions assegurant que no escrivia res violent sinó que ''retratava'' la societat.