CCOO denuncia problemes de seguretat a l'Aeroport de Girona per falta de personal

CCOO denuncia problemes de seguretat a l'Aeroport de Girona per falta de personal

CCOO denuncia problemes de seguretat a l'Aeroport de Girona per falta de personal

ACN Girona.-El sindicat CCOO denuncia problemes de seguretat a l'Aeroport de Girona relacionats amb manca de personal. El secretari general de la secció sindical d'AENA Girona, Xosé Leirós, diu que tot plegat es deu a la pèrdua d'activitat comercial i que s'ha anat accentuant perquè no es cobreixen baixes. Els principals perjudicats són els Bombers, el personal del Centre de Coordinació d'Operacions que controla els moviments dels avions així com el personal que els aparca i els dirigeix a pista. En el cas dels Bombers, normalment compten amb quatre efectius tal i com estableix la categoria 7 per atendre avions de les dimensions dels de Ryanair. Segons CCOO, si hi ha alguna baixa la categoria es rebaixa a 5 amb la qual cosa aquests avions no podrien aterrar a l'aeroport i, si ho fan, és "sota la responsabilitat del pilot". Per evitar això, molts fan torns de 30 hores seguides. A més, afirmen que els fan fer pràctiques fora de pista i que fa unes setmanes un vol desviat va haver d'aterrar a Girona sense comptar amb la cobertura del cos. "Per sort no va passar res", diu Leirós.

"Hi ha una certa relaxació per la baixada de l'activitat comercial i perquè normalment no passa res", assegura Leirós. El secretari general de la secció sindical de CCOO d'AENA a Girona diu que fa temps que intenten fer-li veure a la direcció de l'aeroport gironí que hi ha falta de coordinació i que cal tenir en compte situacions sobrevingudes. Segons Leirós, aquesta situació afecta molt especialment a tres col·lectius: als Bombers, al personal del Centre de Coordinació d'Operacions que controla els moviments dels avions i al personal que els aparca i els dirigeix a la pista. En el primer dels casos, el representant sindical remarca que es compleix la normativa i que compte amb quatre efectius. El nombre de personal els situa a l'anomenada categoria 7, que permetria, segons Leirós, atendre aterratges d'avions de les dimensions dels de Ryanair. El problema arriba quan hi ha algú malalt o una baixa i els efectius no es cobreixen. Aleshores, la categoria es "redueix automàticament a 5" i això, segons CCOO, impedeix atendre aquests avions. "Moltes vegades hi ha personal que fa torns de 30 hores quan el màxim del conveni són 26 per evitar que això passi", insisteix Leirós. Però, tot i així, "passa". Un altre problema que denuncia el cos és que els estan "pressionant" a fer activitats (pràctiques) fora de la pista. "Nosaltres estem obligats a trobar-nos a dos minuts des del Parc de Bombers fins a la capçalera de la pista", diu Leirós. Això els permet tenir capacitat de reacció en cas d'emergència. Quan els envien a fer altres actuacions fora de pista, els avions, insisteix, queden descoberts. Això és el que, assegura, va passar fa setmanes quan un avió es va haver de desviar a l'aeroport gironí i l'equip sencer de Bombers era fora revisant unes instal·lacions. "A aquest avió no se'l va poder atendre. Vam tenir sort que va ser una falsa alarma però en cas que hi hagués hagut una emergència no hagués tingut assistència en el temps establert", remarca. Poc personal a la pistaPel què fa al personal que coordina els moviments dels avions a pista, denuncien que normalment als torns del matí hi ha dues persones però que quan algú està malalt o de baixa només n'hi ha una. Una situació que, al seu entendre, també provoca problemes de seguretat perquè aquests efectius s'encarreguen de mantenir les pistes preparades i sense incidències per a l'arribada de vols tant comercials com privats o de l'escola de vol. En el cas de Centre de Coordinació d'Operacions, la situació del personal és, segons el sindicat, la mateixa que a pista. "Només són dues persones al matí (a banda d'un coordinador) i una a la nit", explica. El representant sindical afirma que tot plegat s'escuda en la reducció de vols i en la baixada de l'activitat. Per Leirós, però, cal que la direcció resolgui aquestes mancances per evitar que algun dia hi hagi una emergència greu.