Barcelona

Catalunya s'assegura 4.800 milions de l'Estat en infraestructures

"Acord sense precedents" entre l'Estat i la Generalitat pel que fa a les inversions de l'Estat a Catalunya. Així ha qualificat el conseller Joan Saura l'entesa a què han arribat les dues administracions després de la reunió que hi ha hagut aquest dimarts a la tarda de la comissió bilateral entre l'Estat i la Generalitat. Segons aquest pacte, als 4.006 milions d'euros pressupostats per a Catalunya en inversions previstes als pressupostos generals de l'Estat, se n'hi han afegit 800 milions més. Per tant, la inversió pressupostada a Catalunya per aquest any serà de 4.806 milions d'euros.

Actualitzat
Joan Saura diu que aquest acord dóna compliment total a la disposició addicional tercera de l'Estatut, que reclama que l'Estat inverteixi a Catalunya en proporció a la contribució que fa al PIB de l'Estat. Saura ha afirmat que no creu que exageri si diu que és un acord sense precedents, que ha estat fruit d'una negociació "relativament fàcil" i que porta a "la satisfacció del govern català".

Saura ha concretat que, dels 800 milions que s'han incorporat a les partides previstes als pressupostos generals de l'Estat, "660 ja tenen identificats els projectes per executar aquest mateix any". Una de les condicions que ha posat la Generalitat, ha dit Saura, és que tots els projectes comencin aquest mateix 2009. Per això també s'ha donat un termini "curt" a la subcomissió d'infraestructures perquè decideixi a quines obres es dedicaran els 158 milions pendents d'associar-se a un projecte. La llista d'obres es pot consultar aquí.

De la inversió compromesa, el Ministeri de Foment n'assumirà gran part, 453 milions d'euros, 63 milions dels quals per a carreteres, 60 milions per a ferrocarrils, 170 milions per a l'Adif i els 158 milions pendents d'assignar. Entre les obres que pagarà Foment hi ha les variants d'Almacelles, Valls-Montblanc i Vallirana, millores a la línia de tren entre Tarragona i València i també El Papiol-Mollet.

Medi Ambient assumirà 224 milions d'euros, gairebé 200 milions per a inversions relacionades amb l'aigua, mentre que Indústria hi aportarà 39 milions i el Ministeri de Ciència i Innovació, 83 milions.

Salgado: "Es compleix al 100% l'Estatut"


De la seva banda, la ministra d'Administracions Públiques, Elena Salgado, ha considerat "excel·lent" la feina feta i l'acord, "important". Salgado ha destacat que les inversions seran un 75% superiors a les del 2004 i que "s'està complint el que diu l'Estatut". De fet, la ministra ha indicat que "aquest any 2009 se supera el que disposa l'Estatut i, per tant, el compleix al 100%". "No es pot dubtar de la nostra voluntat de complir-lo", ha remarcat. I ha afegit que queden 140 milions de romanent per destinar a eixugar el dèficit d'anys anteriors, un aspecte en què treballa el Ministeri d'Economia.

La disposició addicional tercera (DA3a) de l'Estatut estableix que durant set anys, del 2007 al 2013, la inversió de l'Estat en infraestructures a Catalunya s'haurà d'equiparar al pes del PIB català sobre el total espanyol. Del 2007 encara falten per invertir 500 milions d'euros, mentre que el del 2008 encara s'ha de fer oficial.

La ministra ha afegit que "entén" que Saura li demani anar més ràpid, però ha demanat paciència per tancar bé els traspassos pendents. També s'ha mostrat "convençuda" que s'arribarà a un acord pel finançament, ha apostat perquè es rebaixi "la tensió" i ha recordat que, arribi quan arribi l'acord, tindrà efecte retroactiu.

El finançament de les obres a la Sagrera, pendent

Salgado no ha fet cap esment de qui pagarà la nova estació de la Sagrera, un tema que havia aixecat controvèrsia aquest cap de setmana. El mateix Saura ha dit que no n'han parlat en aquesta reunió, però ha admès "la possibilitat" que es financi amb els 158 milions d'euros pendents d'assignar a projecte.

Al matí, en la reunió de l'executiu català, s'ha preparat la reunió bilateral i, en la compareixença posterior a la reunió del govern, Joaquim Nadal ha reiterat que el cost de l'estació de l'AVE l'assumirà l'Estat i ha afegit que després de la reunió bilateral se sabria si es canalitzaria a través a la disposició addicional tercera de l'Estatut. És a dir, que els dos executius podrien pactar incloure l'obra al paquet d'infraestructures que l'Estat està obligat a executar a Catalunya per compensar el dèficit dels últims anys, cosa que finalment no ha passat.

Els últims dies el finançament de l'estació de la Sagrera ha estat motiu de controvèrsia arran de les declaracions del mateix conseller Nadal, que va afirmar que la Generalitat podria avançar-ne els diners i recuperar-los amb la plusvàlua dels terrenys adjacents a l'obra. El mateix Nadal va matisar dilluns que el govern català no avançaria l'aportació i que el cost l'havia d'assumir l'executiu espanyol.
NOTÍCIES RELACIONADES
DOCUMENTS RELACIONATS
Anar al contingut