TGV

Cascos compareixerà dimecres al Congrés per explicar els problemes del TGV Lleida-Madrid

L'arribada del TGV a Catalunya s'ha convertit en un cúmul de despropòsits. Els greus incidents detectats en els viatges promocionals han posat de manifest un important problema de seguretat de la línia. Els viatges de proves s'han suspès i Renfe recomana a les agències de viatges no vendre bitllets fins al 31 de març. El govern ha nomenat un nou responsable del GIF, l'organisme públic que gestiona el TGV i, dimecres que ve, el ministre de Foment compareixerà al Congrés per donar explicacions de tot plegat.

Actualitzat
Diversos operaris feien avui treballs de manteniment a la nova via, on avui ja no ha circulat cap viatge promocional del TGV. Tot i el sabotatge d'ahir, avui a la línia no s'hi veia cap agent de seguretat privada ni cap patrulla policial. L'única protecció són les tanques metàl·liques que hi ha a un i altre costat de la via, però no en tot el trajecte. El ministeri de Foment insisteix que la línia s'inaugurarà durant la segona quinzena de març, però Renfe ha comunicat a les agències de viatges de Lleida que no despatxin cap bitllet fins al 31 de març. El titular de Foment, Francisco Álvarez-Cascos, compareixerà dimecres, a petició de CiU, al Congrés dels Diputats per donar explicacions de les deficiències detectades fins ara i les mesures que s'han pres per superar-les. El PSOE i Esquerra Unida han assenyalat Álvarez-Cascos com a responsable últim de la situació. En relació amb tots els problemes que estan sorgint al voltant del TGV, el vicepresident del govern, Mariano Rajoy, ha declarat al consell de ministres que el tren circularà entre Madrid i Barcelona, tal com estava previst, l'any 2004. Per la seva banda, Artur Mas, l'alcalde de Barcelona, Joan Clos, i el de Lleida, Antoni Siurana, han insistit que l'important és que el tren arribi a Barcelona en les dates que estava previst i que sigui d'alta velocitat. Siurana ha atribuït els problemes a la falta d'experiència del GIF. El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, creu que aquesta situació és fruit de la falta de planificació. LLARGA LLISTA DE PROBLEMES A l'altura de Pina de Ebro, a uns 30 quilòmetres de Saragossa, hi ha problemes amb l'assentament del talús. Tècnics del govern d'Aragó van advertir que això impedia que les vies guardessin una perfecta horitzontalitat. Hi ha alguns clots i el terra cedeix. El Ministeri de Foment diu que es pot solucioanr sense haver d'aixecar la via. Al llarg del traçat, hi ha hagut baixades de tensió elèctrica i això ha provocat que els combois quedessin parats entre algunes estacions. Paradoxalment, el tren d'alta velocitat no pot circular als 300 quilòmetres per hora, la velocitat màxima prevista i que és clau en una infraestructura d'aquest tipus. La causa prové d'un mal funcionament del sistema de seguretat ferroviari, que no pot garantir aquesta velocitat. Els combois han de circular, doncs, amb una velocitat d'entre 160 i 200 quilòmetres per hora. A més, s'ha sabut que no tots els combois circulen a la mateixa velocitat. El Talgo Altaria és més lent que l'Alstom. Hauria de ser al revés. Un altre sistema que no ha funcionat correctament és la detecció automàtica d'objectes a la via. L'empresa GIF, Gestió d'Infraestructures Ferroviàries, que és l'ens que gestiona el TGV, distribueix un grup de vigilants al llarg de tot el traçat entre Madrid i Lleida perquè avisin si algun objecte sospitós pot fer descarrilar el tren. A Saragossa, dilluns, el tren va haver d'estar parat 50 minuts. No anava el canvi automàtic d'agulles a l'estació de Las Delicias, que està inacabada i l'han de fer girar manualment. Dijous al matí, l'empresa GIF va detectar dos talls a la catenària a la província de Guadalajara. Tot i així, tres hores més tard, el tren sortia de Lleida, però havia de tornar enrere. La Guàrdia Civil n'investiga un possible sabotatge i el director de GIF, Juan Carlos Barrón, ha dimitit. El consell de ministres ha nomenat Ramón Escribano com a nou director en substitució de Barrón. A aquestes complicacions, s'hi han de sumar els talls a la via durant la inauguració. Els expropiats denuncien que no volen pagar impostos sobre les indemnitzacions. Tampoc no es garanteix la cobertura per als telèfons mòbils en tot el traçat.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut