Cap manual de Boeing explica com s'ha de resoldre l'avaria de l'avió sinistrat a Barajas

Cap manual de la companyia Boeing explica què s'havia de fer per resoldre l'avaria que tenia l'avió de Spanair sinistrat el 20 d'agost de l'any passat a Barajas. Així ho conclou un nou informe de la Comissió d'Investigació d'Accidents Aeris al qual ha tingut accés Catalunya Ràdio. Aquest informe inclou la primera recomanació de seguretat que ha fet la comissió, que insta el fabricant a modificar els seus manuals d'operacions i descriure com s'hauria de resoldre una incidència similar.
Cap manual de Boeing explica com s'ha de resoldre l'avaria de l'avió sinistrat a Barajas
Esteve Sala

Cap manual de Boeing explica com s'ha de resoldre l'avaria de l'avió sinistrat a Barajas

Cap manual de la companyia Boeing explica què s'havia de fer per resoldre l'avaria que tenia l'avió de Spanair sinistrat el 20 d'agost de l'any passat a Barajas. Així ho conclou un nou informe de la Comissió d'Investigació d'Accidents Aeris al qual ha tingut accés Catalunya Ràdio. Aquest informe inclou la primera recomanació de seguretat que ha fet la comissió, que insta el fabricant a modificar els seus manuals d'operacions i descriure com s'hauria de resoldre una incidència similar.
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
L'informe, que el Ministeri de Foment ha enviat al fabricant i a l'agència europea de seguretat aèria, conclou que cap dels manuals de l'MD-82 descriu l'avaria que va tenir l'aparell d'Spanair abans de l'accident: el sobreescalfament d'una sonda exterior de temperatura (RAT) mentre l'avió era a terra. Els manuals d'operacions expliquen què cal fer en el cas contrari --és a dir, si la sonda exterior no funciona--, però el fabricant no explica enlloc com s'ha de resoldre la situació que va passar el 20 d'agost a Barajas.

Sense tancar la investigació, el document de la Comissió d'Investigació d'Accidents Aeris també explica com va influir aquesta avaria en la tragèdia. El calefactor de la sonda RAT ha d'estar desactivat quan l'avió és a terra. Per això, un sensor ubicat al tren d'aterratge actua com a interruptor. Aquest detector terra-aire "també subministra informació al sistema d'avisos d'enlairament TOWS", l'alarma que es dispara si l'avió no està ben configurat per enlairar-se. Aquesta avaria al circuit del sensor hauria impedit que sonés una sirena a la cabina per alertar que els "flaps" i els "slats" del Sunbreeze no estaven desplegats.

Boeing es defensa

Boeing, segons recull l'informe, ha admès que "no hi ha cap apartat que concreti com detectar l'origen d'un escalfament de la sonda de temperatura quan l'aparell és a terra". La companyia argumenta, però, que els manuals de l'aparell contenen tots els diagrames de circuits, que expliquen que el calefactor no ha de funcionar quan l'avió està aturat. El fabricant afegeix que sí que s'explica què s'ha de fer si la calefacció no funciona, i que aquesta informació "ajudaria a identificar" una situació com la que hi va haver a Barajas el 20 d'agost. Segons Boeing, "al manual de manteniment hi ha diverses seccions que serien útils per detectar l'origen de l'avaria".

Tot i així, la comissió ha consultat tècnics de manteniment del model MD de diferents companyies i ha constatat que els operaris no tenen "un conjunt de passos únics a seguir". Per tant, cada tècnic, fins i tot "dins del mateix operador", proposava una solució diferent "en funció de la seva experiència pròpia". "Els passos a seguir no estan recollits específicament als manuals del fabricant, deixant marge a la capacitat de recerca i interpretació per part del personal de manteniment".

L'informe avalaria l'actuació dels mecànics d'Spanair


Encara que l'informe no avalua l'actuació dels tècnics de manteniment el 20 d'agost, sí que recorda quins passos van seguir. Els dos operaris van consultar "la llista d'equipaments mínims en l'apartat corresponent a la calefacció de la sonda RAT". Aquest manual permet que l'aparell voli encara que hi hagi una avaria en aquesta calefacció, sempre que les condicions meteorològiques no siguin adverses. És per això que "van obrir l'interruptor (breaker) del circuit elèctric" i tot seguit es va "proposar i acceptar la sortida de l'avió".

Per tot plegat, la comissió recomana a les agències europea i nord-americana de seguretat aèria (EASA i FAA) que obliguin Boeing a incloure en els seus manuals "instruccions específicament identificades" per resoldre l'avaria que hi va haver el 20 d'agost. És la primera recomanació que fa l'administració espanyola arran de l'accident. Fins ara, només l'EASA i la FAA van emetre una recomanació perquè el sistema TOWS es revisi abans de començar cada vol.

Recordem que, ara per ara, els dos únics imputats per aquest cas són el mecànic que va resoldre l'avaria i el cap de manteniment de la companyia Spanair.

VÍDEOS RELACIONATS

DOCUMENTS RELACIONATS