Caminar de pressa redueix fins a un 24% el risc de mort per qualsevol causa

Caminar de pressa redueix fins a un 24% el risc de mort per qualsevol causa

Caminar de pressa redueix fins a un 24% el risc de mort per qualsevol causa

Xavier Duran Actualitzat
Gent caminant per la Rambla de Barcelona

Passejar-se a ritme lent no és prou beneficiós per a la salut

"Viu de pressa, mor jove" és el títol d'una pel·lícula del 1958, dirigida per Paul Henreid. I unes paraules recurrents a diverses cançons. Ara caldria dir "camina de pressa, mor de vell", segons un estudi fet per investigadors australians i britànics.

Els investigadors van partir de la idea, demostrada per nombrosos estudis, que caminar produeix grans beneficis per a la salut física i mental. Però volien analitzar si el ritme de les passes hi influeix i si el benefici està relacionat amb factors com l'activitat física total o l'índex de massa corporal. Concretament, van analitzar la relació amb mort per càncer o per accident cardiovascular.

L'estudi, dirigit per Emmanuel Stamatakis, de la Universitat de Sidney, es va basar en onze avaluacions fetes a Anglaterra i Escòcia entre 1994 i 2008. Després d'ajustar els resultats per edat, sexe, massa corporal i total d'activitat física realitzada, van observar que un ritme més elevat reduïa la mortalitat per qualsevol causa.

En concret, un ritme mitjà reduïa el risc de mort prematura un 20% en relació amb caminar a un ritme lent. I, si el ritme era ràpid, el risc es reduïa un 24%. En relació només a mort per accident cardiovascular els resultats eren semblants.

El ritme encara era més beneficiós per a les persones de més edat. Per als que tenien 60 anys o més, un ritme mitjà reduïa el risc de mort per accident cardiovascular un 46%. I si el ritme era ràpid, el risc es reduïa un 53%. Sobre què s'entén per ràpid o lent, Stamatakis fa aquesta explicació:

"Generalment, s'entén per ritme ràpid anar a entre 5 i 7 quilòmetres per hora, però en realitat això depèn de la preparació de cada persona. Un indicador alternatiu és caminar a un ritme que faci perdre l'alè o suar si es manté una estona."

Sobre els factors que també hi influeixen, l'estudi conclou que el sexe i i l'índex de massa corporal no sembla que hi tinguin relació. Els autors no van trobar tampoc beneficis de caminar de pressa per al risc de mort per càncer.

Una possible explicació és que l'exercici intens estimula més certes adaptacions fisiològiques que se sap que tenen influència en la prevenció de les malalties cardiovasculars.

Els autors conclouen que si ja es recomana la gent que camini, ara s'ha de dir que ho faci de pressa. Sobretot, diuen, si no es pot caminar molta estona degut a manca de temps o d'espai, caminar a un bon ritme és una bona alternativa.

TEMES:
Ciència Salut