Brussel·les vol posar fi als cotxes de benzina i gasoil el 2050

La Comissió Europea aquest dilluns s'ha marcat com a objectiu que el 2050 no circulin cotxes de benzina o dièsel dins de les ciutats europees. Aquests cotxes haurien de ser substituïts progressivament, segons Brussel·les, per vehicles elèctrics, vehicles amb motor híbrid o d'hidrogen, així com el transport públic, la bicicleta o els desplaçaments a peu.
Brussel·les vol posar fi als cotxes de benzina i gasoil el 2050
Brussel·les

Brussel·les vol posar fi als cotxes de benzina i gasoil el 2050

La Comissió Europea aquest dilluns s'ha marcat com a objectiu que el 2050 no circulin cotxes de benzina o dièsel dins de les ciutats europees. Aquests cotxes haurien de ser substituïts progressivament, segons Brussel·les, per vehicles elèctrics, vehicles amb motor híbrid o d'hidrogen, així com el transport públic, la bicicleta o els desplaçaments a peu.
Siim Kallas fa una roda de premsa per anunciar els objectius pel 2050 en el sector del transport. (Foto: EFE)

Siim Kallas fa una roda de premsa per anunciar els objectius pel 2050 en el sector del transport. (Foto: EFE)

Per tal d'accelerar aquesta transició, l'executiu comunitari proposarà els pròxims mesos un sistema comú per a les ciutats que vulguin introduir peatges urbans, com el que ja hi ha a Londres, amb la finalitat de reduir la congestió. A més a més, Brussel·les dotarà amb més fons comunitaris les ciutats que elaborin plans de transport sostenible.

Paral·lelament, la comissió vol aproximar-se a l'objectiu de "zero morts" al transport per carretera abans del 2050.

L'objectiu pel qual es vol que desapareguin els cotxes de combustible convencional és augmentar la mobilitat i reduir les emissions de CO2 en el transport un 60%, que alhora disminueixi la dependència d'Europa del petroli importat.

El vicepresident de la Comissió i responsable de Transport, Siim Kallas, ha dit que "l'opinió generalitzada que s'ha de reduir la mobilitat per combatre el canvi climàtic és senzillament falsa", ja que "podem trencar la dependència dels sistemes de transports respecte del petroli sense sacrificar-ne l'eficiència i sense comprometre la mobilitat. Podem guanyar en els dos aspectes".

L'executiu comunitari calcula que les infraestructures de la Unió Europea necessiten una inversió d'1,5 bilions d'euros entre el 2010 i el 2030 només per fer front a la possible demanda.

Brussel·les també té previst presentar una norma sobre peatges per a turismes que s'afegeix a la que ja hi ha per a camions. Es tracta de generalitzar els principis de "qui contamina paga" i "l'usuari paga". Els estats membres de la UE seran lliures d'aplicar aquestes tarifes, però qui decideixi fer-ho serà en un marc comú de la UE.

Per Brussel·les, els objectius pel 2050 són que la majoria del transport de passatgers de mitjana distància, a partir de 300 quilòmetres, es realitzi en tren. També aposta per d'aquí al 2030 que el 30% del transport per carretera es transfereixi a altres mitjans com ferrocarril o vies fluvials en distàncies superiors a 300 Km. Aquest percentatge hauria d'ascendir a més del 50% pel 2050.

Altres objectius són connectar tots els aeroports principals a la xarxa ferroviària, preferiblement de gran velocitat, garantir que tots el ports de mar principals estiguin prou connectats amb el sistema ferroviari de transport de mercaderies, i quan sigui possible amb el sistema de navegació interior.

Pel que fa al transport de llarga distància, Brussel·les vol arribar a una quota del 40% de combustibles amb poques emissions de carboni en el sector aeri, i reduir un 40% les emissions de CO2 de la UE procedents del fuel per a calderes del sector marítim.