Brussel·les aprova sense condicions la fusió entre Abertis i Autostrade

La Comissió Europea ha aprovat sense condicions la fusió entre el grup d'infraestructures espanyol Abertis i l'italià Autostrade després de constatar que l'operació no tindrà un impacte negatiu sobre la competència. La investigació de l'executiu ha posat de relleu que l'operació produirà un únic sobreposicionament en el mercat europeu de la concessió d'autopistes. No obstant, la presència d'altres competidors significatius, el fet que es tracti d'un mercat de licitació i que no es vegin afectades terceres parts han dut la Comissió a concloure que la transacció no posa en qüestió la competència. Autostrade només està activa a Itàlia, mentre que Abertis no té cap activitat en aquest país.
Brussel·les aprova sense condicions la fusió entre Abertis i Autostrade
Brussel·les

Brussel·les aprova sense condicions la fusió entre Abertis i Autostrade

La Comissió Europea ha aprovat sense condicions la fusió entre el grup d'infraestructures espanyol Abertis i l'italià Autostrade després de constatar que l'operació no tindrà un impacte negatiu sobre la competència. La investigació de l'executiu ha posat de relleu que l'operació produirà un únic sobreposicionament en el mercat europeu de la concessió d'autopistes. No obstant, la presència d'altres competidors significatius, el fet que es tracti d'un mercat de licitació i que no es vegin afectades terceres parts han dut la Comissió a concloure que la transacció no posa en qüestió la competència. Autostrade només està activa a Itàlia, mentre que Abertis no té cap activitat en aquest país.
Actualitzat
El vistiplau de Brussel·les redueix el marge de maniobra de les autoritats italianes per vetar l'operació, ja que el reglament estipula que els estats membres no poden intervenir en les fusions de dimensió comunitària excepte en casos excepcionals d'interès legítim. A més d'arribar a la conclusió que la fusió no afectarà la competència horitzontal, tampoc no ho farà amb la vertical. Les activitats d'Autostrade en el sector de la construcció de carreteres són d'escassa importància i Abertis no està actiu en el sector.

Pel que fa a la gestió d'àrees de servei, Abertis només treballa a Espanya a través d'Areamed, una empresa de capital risc amb el grup espanyol Areas, actiu també en els serveis d'alimentació. Tot i això, Areamed no gestiona la concessió de serveis d'alimentació. Autostrade no té activitats en aquest sector. Edizione Holding, un dels accionistes de New Abertis, està actiu a les autopistes a Itàlia, França i Espanya a través de l'empresa Autogrill. Però aquesta i Areamed no es sobreposen a les vies espanyoles. D'altra banda, Edizione Holding no controlarà New Abertis.

Activitats principals d'Abertis i Autostrade

L'executiu comunitari recorda que l'activitat principal d'Abertis és la gestió d'autopistes de peatge a Espanya, França (a través de Sanef), Portugal, Itàlia, el Regne Unit, l'Argentina, Puerto Rico, Xile i Colòmbia. També és present indirectament en la gestió d'àrees de servei a la carretera (mitjançant la seva participació en Areamed), en infraestructures de telecomunicacions (a través d'Abertis Telecom), gestió d'aeroports, serveis de pàrquing de vehicles i serveis logístics.

Autostrade, controlada per la família Benetton, és la societat financera d'Autostrade per l'Italia S.P.A., titular de la concessió per a la gestió i manteniment de la xarxa italiana d'autopistes de peatge. La companyia presta també serveis accessoris en el sector de la gestió d'autopistes de peatge. La transacció proposada es portarà a terme mitjançant la incorporació d'Autostrade a Abertis. Com a resultat es crearà una nova entitat: New Abertis. 

Expedient a Roma

De manera paral·lela a l'autorització donada per l'executiu comunitari, el comissari de Mercat Interior, Charlie McCreevy, està analitzant les explicacions del govern italià sobre el seu intent de bloquejar la fusió, i ja ha apuntat que podria obrir un expedient a Roma si no el convencen les explicacions que rebi per haver violat el principi de lliure circulació de capitals.

En concret, Brussel·les va demanar a finals d'agost conèixer de manera detallada les disposicions de la legislació italiana que impedeixen la presència de constructores en l'accionariat d'empreses concessionàries d'autopistes. Aquest és l'argument que ha utilitzat el govern italià contra l'operació perquè entre els socis d'Abertis es troba ACS.