Madrid

Bono revela que es va triar el Iak-42 per estaviar 6.000 euros, tot i tenir dues avaries greus

El ministre de defensa, José Bono, diu que el Iakovlev-42 que es va estavellar al maig de l'any passat a Turquia no estava en condicions de volar. Assegura que hi havia informes fets tres mesos i mig abans de l'accident que alertaven del mal estat de l'aparell i ha acusat el PP de mentir. Bono ha afegit que les identificacions dels cadàvers es van fer malament per les presses i per obviar dades de què es disposaven.

Actualitzat
El ministre de Defensa, José Bono, ha denunciat en la seva compareixença en el Congrés dels Diputats que l'avió Iak-42 que va tenir l'accident tenia moltes deficiències que havien estat prèviament denunciades: que no era un avió segur i que la tripulació estava cansada i no coneixia l'aeroport. En aquest sentit, el ministre ha insistit que el pilot portava "23 hores i 26 minuts" volant sense descans i que va confondre una autovia amb la pista de l'aeroport. A més, Bono ha assegurat que el Iak-42 tenia dues avaries greus i que només una d'aquestes avaries ja l'impedia ser utilitzat. Concretament no li funcionava la caixa de registre de veus de cabina -des de feia un mes- i el sensor de combustible del registre de dades, per la qual cosa ha sentenciat: "El Iakovlev no podia volar, no havia de volar". Bono ha destacat que tres mesos abans del sinistre, comandaments militars van fer arribar la seva queixa per fax a l'Estat Major de Defensa, malgrat que aquest diu que mai va arribar a les seves dependències, i que ningú se'n va preocupar. El ministre també ha recordat que un capità noruec que va volar l'any 2002 en un Iak va presentar una queixa al seu govern que va acabar amb la rescissió de contractes amb aquesta companyia. Canvi d'avió a última hora per un de més barat El ministre ha explicat que l'Estat Major de la Defensa va decidir canviar el Tupolev -inicialment previst per a aquest viatge- principalment per raons econòmiques, però ha revelat que amb el canvi l'estalvi era "negligible", ja que no arribava ni als 6.000 euros, ja que mentre el Iak costa al voltant dels 149.000 euros per a 12.700 quilòmetres, el valor del Tupolev puja a 155.000 euros per fer 13.100 quilòmetres. Pel que fa a la identificació dels cadàvers, Bono ha insistit que les identificacions dels cadàvers es van fer malament per les presses i per obviar dades de què es disposaven. "En algunes bosses dels cadàvers hi havia penjolls i aliances amb noms i dates que podien ser clau en la seva identificació i que no es van verificar", ha declarat. El ministre de Defensa ha comparegut al Congrés a petició dels grups parlamentaris Esquerra Verda, el Grup Mixt, CiU i el PNB. Aquest ha estat el segon cop que Bono hi compareix per informar del sinistre i de les irregularitats prèvies en la gestió del vol que es va acabant estavellant a la localitat turca de Trabzon, quan tornava cap a Espanya des de l'Afganistan amb un contingent de 62 militars a bord.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut