Barcelona estudia cobrar a les empreses de lloguer de bicis i motos per aparcar al carrer

Pagarien una taxa per ocupació de la via pública similar a la que paguen les terrasses dels bars

Xavi RosiñolActualitzat

L'Ajuntament de Barcelona podria aprovar abans de final d'any la normativa que regularà el "motosharing" i el "bikesharing", és a dir, el servei de lloguer de motos i bicis per minuts que s'aparquen al carrer. Fomenten la mobilitat sostenible i compartida, però tenen bàsicament un inconvenient: prenen espai als vianants, als ciclistes i als motoristes.

L'Ajuntament ha plantejat a les empreses la idea de cobrar-los la taxa per ocupació de la via pública, la mateixa que paguen, per exemple, les terrasses dels bars. El govern municipal ha començat a negociar el projecte amb els grups de l'oposició. Es tractaria que les empreses de "motosharing" i de "bikesharing" paguin per l'espai exacte que ocupen els vehicles quan estan aparcats al carrer, descomptant els minuts que estan en circulació.

La proposta tècnica que es va presentar al febrer al Pacte per la Mobilitat també inclou la idea que les empreses hagin d'operar per força a gairebé tota la ciutat i no només al centre, per evitar que el servei s'acabi prestant només a turistes.

Un sector en gran creixement

Ara, funcionen a Barcelona les empreses Ecooltra, Yugo i Muving (motos), Donkey Republic (bicis) i Scoot (motos i bicis elèctriques). D'altres, com Dropbike (bicis) i IoScoot (motos), s'han acabat retirant de la ciutat. Les dues grans empreses xineses del sector, Ofo i Obike, no han arribat mai a desembarcar-hi. Totes dues han fracassat a Madrid.

El servei funciona amb una aplicació de mòbil que desbloqueja el cadenat de les bicis i el pany de les motos. Les bicis estan geolocalitzades, l'usuari pot agafar la que tingui més a prop i deixar-la dins de l'àrea de cobertura.

 

Les empreses s'avenen a pagar la taxa

Scoot és una empresa de motos i bicis elèctriques de lloguer de San Fancisco que ha començat l'expansió a Europa per Barcelona. Aquí ha instal·lat el seu "hub" europeu, i des d'una nau del barri del Poblenou distribueix 500 motos i 1.000 bicicletes per tota la ciutat. Al gener, quan van obrir, eren quatre treballadors, i ara ja són 70. Els vehicles circulen des del juliol, tenen 30.000 usuaris i la meitat, uns 15.000, agafen la bici o la moto almenys un cop per setmana.

Roger Puigví, director d'Afers Institucionals de Scoot, entén que "qualsevol servei que operi a la ciutat ocupa la via pública" i avança que Scoot "no es posicionarà en contra" de la taxa. El preocupa més que l'Ajuntament vulgui frenar el creixement del "bikesharing" i el "motosharing" posant límits al nombre de llicències:

"El servei no està en un moment de ser limitat. Si parléssim de 100.000 unitats, potser sí, però acaba de començar i té un gran camp per córrer".

Preocupació de les entitats veïnals

Les bicis i les motos de lloguer estan escampades per aparcaments i voreres, però hi ha llocs on n'hi ha grans concentracions. Per exemple, a la vorera del carrer Tarragona, a la banda Besòs, tocant al centre comercial Arenas. Un dia de cada dia al matí, s'hi poden arribar a veure una trentena llarga de motos de tres empreses diferents aparcades de costat.

 

Entitats veïnals se n'han queixat a l'Ajuntament. El problema es nota sobretot al centre.

L'associació Fem Sant Anton" proposa que les empreses, si volen operar a Barcelona, hagin de tenir locals privats i no puguin deixar els vehicles al carrer. Ho explica Xavier Cabellé:

"Són empreses privades i estant fent ús de l'espai públic, que ja està prou saturat."

Els ciclistes, quan arriben als aparcaments amb forma d'U, es troben que estan plens de bicis de "bikesharing". Adrià Arenas, del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), ho denuncia:

"Hi ha una manca d'aparcaments per a bicis a Barcelona i, si les bicicletes compartides ocupen un espai que se suposa que és per a tothom, tenim un problema."

ARXIVAT A:
MobilitatTrànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut