Barcelona

125.000 de desplaçaments menys en vehicles privats el Dia sense Cotxes a Barcelona

Segons càlculs de l'Ajuntament, s'han fet un 6'1% menys de desplaçaments en cotxe i el transport públic ha registrat un 5% més de viatges

RedaccióActualitzat

Barcelona ha viscut la jornada del Dia sense Cotxes amb poques complicacions Hi ha hagut un 5% més de viatges en transport públic. Pel que fa al transport privat, segons càlculs de l'Ajuntament, s'han deixat de fer 125.000 desplaçaments, o el que és el mateix: s'ha reduït un 6'1 el trànsit.

El dia Sense cotxes s'ha celebrat a Barcelona per segon any consecutiu. S'ha fet en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura 2016 i coincideix amb el Dia Mundial sense Cotxes. Una de les principals novetats d'aquesta edició és que es fa en un dia laborable i s'han tallat 56 carrers arreu de la ciutat.


Avançament de les retencions habituals al matí

Ara bé, el Dia sense Cotxes ha provocat un avançament de les retencions habituals de cada matí d'entrada a Barcelona. Segons ha explicat a "El matí de Catalunya Ràdio" el portaveu de la Guàrdia Urbana, Carles Reyner, el trànsit ha disminuït pel centre de Barcelona, mentre que ha augmentat a les rondes.

"El trànsit pel centre de la ciutat, una mica per sota del que passa cada dia, i a les rondes, una mica més carregat."

Es fan un total de 56 talls de carrers, la majoria secundaris i d'àmbit local, a tots els districtes de la ciutat per fer-hi activitats ciutadanes. Les restriccions de trànsit, però, també arriben a dues de les principals artèries, la Via Laietana i Gran de Gràcia, que estan reservades per a les bicicletes, per anar a peu i per a la circulació de taxis, autobusos i serveis d'emergències. L'objectiu, segons el consistori, és mostrar com pot ser una ciutat pacificada al trànsit. Entre els carrers amb trams tallats hi ha, per exemple, el de Mallorca, el passeig Marítim o el de Fabra i Puig.

La majoria de talls de trànsit als carrers de Barcelona es fan o bé al matí, o bé a la tarda. En el cas de les vies principals, la circulació a la Via Laietana queda restringida de 8 del matí a 9 del vespre. En aquest horari, només hi ha un carril de baixada. De pujada, només poden anar-hi els autobusos. I al mig s'ubica un carril bici bidireccional. A Gran de Gràcia la restricció és entre les 11 del matí i les 8 del vespre.

L'ajuntament ha posat més trens i personal a les principals línies de metro.

Per la seva banda, el president de l'Associació per la Promoció del Transport Públic, Ricard Riol, reclama un ús més racional de la via pública i proposa prioritzar els vehicles amb més ocupació:

"El conductor del cotxe és el principal interessat que creixi el transport públic perquè va més fluid i això ens interessa a tots. Nosaltres demanem que, a les vies d'accés a Barcelona, els autobusos i els cotxes d'alta ocupació tinguin prioritat respecte als altres amb un carril".

El president Carles Puigdemont, consellers i altres polítics han piulat què han fet en el Dia sense Cotxes:

 

Durant tota la jornada es fan activitats escolars i de casals al carrer, s'han instal·lat zones amb biblioteques i amb ludoteques, patis oberts, i es fan tallers de swing, zumba, cursos de cuina i tallers de circ o de surf al carrer, entre altres propostes.

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ja va remarcar aquest dimecres al programa "Els matins" la necessitat de conscienciar la ciutadania que només s'ha d'agafar el cotxe quan és estrictament necessari i va defensar, davant les crítiques rebudes pel fet que es tallin tants carrers entre setmana, que només dos són vies principals.

Noranta activitats

La Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura del 2016, del 16 al 22 de setembre, té més de 90 activitats. A banda del Dia sense Cotxes, hi ha hagut la Cursa de la Mercè o el Park(ing) Day, una iniciativa, segons la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, per promocionar la mobilitat sostenible i fomentar els desplaçaments a peu a la ciutat, i conscienciar sobre la importància de reduir l'ús del vehicle privat així com del transport públic.

Vidal també ha explicat que els principals reptes als quals s'enfronta Barcelona són els alts nivells de contaminació i de soroll, els accidents i el sedentarisme, i ha afegit que l'incompliment dels límits legals de la qualitat de l'aire "provoca 3.500 morts evitables a l'àrea metropolitana" cada any.

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut