Badalona denuncia que FCC hauria defraudat 12,8 MEUR en el servei de neteja viària i recollida d'escombraries

Badalona denuncia que FCC hauria defraudat 12,8 MEUR en el servei de neteja viària i recollida d'escombraries

Badalona denuncia que FCC hauria defraudat 12,8 MEUR en el servei de neteja viària i recollida d'escombraries

ACN Badalona.-El govern de Badalona ha acusat l'empresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) d'haver defraudat 12,8 milions d'euros en el servei de neteja viària i recollida d'escombraries entre els anys 2010 i 2015. És el resultat que s'ha extret de l'informe d'auditoria que l'executiu va encarregar per analitzar els serveis municipals externalitzats, i del qual es desprèn que FCC hauria incomplert la obligació de prestar alguns serveis i que hauria cobrat sobrecostos. L'alcaldessa, Dolors Sabater, ha dit que els fets són "d'una gravetat intolerable" i ha anunciat que ho denunciaran a la Fiscalia. Sabater ha senyalat que el possible frau es va produir en el període en què el govern de Xavier Garcia Albiol va reduir la plantilla de l'Àrea d'Espais Públics, i ha assegurat que això va significar un "menor control" sobre l'activitat de FCC.

Segons els resultats de l'informe que aquest dilluns ha presentat el govern municipal, FCC hauria cobrat 4,5 MEUR per qüestions no recollides al plec de condicions del contracte signat amb l'Ajuntament. Entre aquests conceptes, hi ha el fet de cobrar per despeses generals de l'empresa i amortitzacions de la maquinària. Alhora, l'empresa també hauria cobrat per haver revisat a l'alça anualment el preu de la mà d'obra, de despeses financeres, despeses generals i benefici industrial. Es tracta de qüestions que la llei de contractes del sector públic no permet revisar.Entre els 12,8 MEUR presumptament defraudats, l'informe d'auditoria també constata un gruix de 3,5 milions que FCC hauria cobrat per diversos serveis que no havia prestat. És el cas d'inversions anunciades però no realitzades, inversions retornades per l'Ajuntament a l'empresa, maquinària comprada que després no s'utilitzava i serveis de neteja prestats malgrat no haver-los sol¿licitat. Al mateix temps, l'auditoria també apunta que FCC hauria cobrat per costos fixes de manteniments no prestats i per assegurances de vehicles que no s'usaven.Una altra quantitat de diners que FCC hauria defraudat corresponen al fet d'haver cobrat més diners dels que havien calculat en l'oferta que van presentar per guanyar el concurs. Segons ha explicat el regidor d'espais Públic i Mobilitat, Francesc Duran, la companyia hauria presentat una oferta a la baixa per adquirir l'adjudicació, però després va facturar un 6,6% més del previst inicialment. Amb aquest mètode, l'Ajuntament calcula que FCC hauria cobrat 2,8 MEUR extres.Al mateix temps, en un quart concepte del presumpte frau, l'informe senyala que la companyia hauria aplicat a les facturacions uns preus més elevats que els que havia plantejat quan va concursar per gestionar el servei de neteja viària i recollida de brossa. Així, cobrava per utilitzar uns equips de neteja més cars dels que es preveien inicialment. Per aquesta qüestió, la xifra ascendeix a 1,6 MEUR. Finalment, també es calcula que l'Ajuntament hauria pagat irregularment 300.000 euros per costos que la companyia cobrava diverses vegades.Un cop obtinguts els resultats de l'informe, el govern ha anunciat que denunciaran els fets a la Fiscalia, mentre que a nivell municipal també investigaran els fets. "Hem de veure què hem de fer nosaltres per assegurar millor el servei a la ciutadania, veure quines conseqüències té i analitzar-ho jurídicament i tècnicament", ha explicat Dolors Sabater, que no ha volgut demanar responsabilitats polítiques de l'anterior equip de govern fins que no concloguin les investigacions. "Ara tenim una auditoria que diu coses gravíssimes i hi hem de donar sortida", ha afegit.Al mateix temps, el govern ha anunciat que recuperaran l'estructura del departament tècnic de l'Àrea d'Espais Públics i Mobilitat -responsable del servei de neteja viària i recollida d'escombraries-, la qual Garcia Albiol va reduir durant l'últim mandat, passant de 8 treballadors a 2. Pel govern de Sabater, això va significar una "falta de control" coincidint amb l'externalització del servei, l'any 2010. L'executiu ha garantit que ampliaran els treballadors de l'àrea "per recuperar la capacitat de control sigui com sigui".Contracte vigent fins el 2020El contracte pel servei de neteja viària i recollida d'escombraries que l'Ajuntament de Badalona manté amb Fomento de Construcciones y Contratas està signat del 2010 i té vigència fins el 2020, amb un valor anual d'entre 18 i 20 MEUR. Després de constatar les possibles irregularitats durant els primers 5 anys, el govern ha declinat anunciar cap mesura vers la companyia. Preguntat per la possibilitat de rescindir el contracte, l'executiu ha demanat respecte per la investigació judicial i tècnica, i ha apuntat que tenen previst reunir-se amb responsables de FCC durant els propers dies.