La directora de l'Agència Catalana del Consum, Montserrat Ribera, amb el delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré, i el director dels serveis t…
La directora de l'Agència Catalana del Consum, Montserrat Ribera, amb el delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré, i el director dels serveis territorials d'Empresa i Coneixement, Ramon Alturo. Imatge del 8 de maig del 2017. (Horitzontal)

Augmenten un 45% els casos resolts per la via de la mediació de Consum durant el 2016 a les comarques de Lleida

ACN Lleida.-L'Agència Catalana del Consum (ACC) va atendre durant el 2016 a les comarques lleidatanes un total de 4.750 consultes i 1.479 reclamacions, cosa que suposa un augment del 37,56% i un decrement del 4,76%, respectivament, en relació amb el 2015, segons la Memòria d'Actuacions 2016 de l'Agència Catalana del Consum a la demarcació presentada aquest dilluns. Els serveis de telecomunicacions i Internet van tornar a encapçalar les reclamacions ateses per l'ACC a Lleida, un 41% del total, seguides per les relacionades amb serveis d'aigua, llum i gas (22,5%) i amb serveis generals de consum (17,4%). Cal destacar l'increment del 44,87% del casos resolts per la via de la mediació de consum, respecte a l'any anterior. Així mateix, l'ACC va iniciar durant el 2016 fins a 15 expedients sancionadors a empreses a Lleida, 4 dels quals es van tancar amb sancions per un import total de 20.000 euros, mentre la resta encara estan en curs.

La directora de l'Agència Catalana del Consum, Montserrat Ribera, ha presentat aquest dilluns a Lleida els resultats de la Memòria d'Actuacions 2016 de l'ACC a la demarcació. Entre les dades presentades, ha destacat l'increment del 44,87% dels casos resolts per la via de la mediació de consum; del 37,56% de les consultes i del 2,07% de les denúncies. Per contra, van baixar les reclamacions un 4,76%. Ribera ha valorat positivament les dades, ja que "han pujat les consultes, han baixat les reclamacions i han augmentat els casos resolts per mediació". La directora de l'ACC ha atribuït aquest augment de les consultes al fet que "el consumidor cada cop està més informat", mentre el descens de les reclamacions respondria al fet que el consumidor s'adreça en primera instància a les empreses, arribant a un acord amb aquestes en molts dels casos, cosa que fa caure les persones que finalment acaben presentant una reclamació a l'ACC.4 de cada 10 reclamacions són dels serveis de telecomunicacions i Internet Durant el 2016 l'ACC va rebre 1.479 reclamacions a les comarques lleidatanes, un 4,76% menys que el 2015 (1.553). Les telecomunicacions i Internet continuen sent el sector més reclamat, amb un 41% del total. En segon lloc, se situen els serveis d'electricitat, gas i aigua (el 22,5%); seguit dels serveis generals de consum (17,4%); els béns de consum\/productes (el 10,3%), el transport (4,1%), els serveis financers (3,4%) i la restauració i allotjaments turístics (1,3%). Per companyies, Telefónica encapçala les empreses amb més reclamacions a Lleida, seguida per Orange, Vodafone, Endesa, Gas Natural, Iberdrola, Vueling, CaixaBank, Media Markt Lleida, i el BBVA. Pel que fa a les consultes, l'Agència Catalana del Consum en va atendre 4.750 a la demaració, xifra que representa un increment del 37,56% respecte el 2015.Creixen un 45% els casos resolts per la via de la mediació de Consum a Lleida Pel que fa als casos resolts per mediació de consum a la demarcació de Lleida, les telecomunicacions i Internet també van ser el sector que va acumular més casos amb un 48% del total. A continuació, els serveis de subministraments bàsics -aigua, electricitat, gas-, amb el 29,3%; altres serveis generals de consum -que inclou lloguer de vehicles en un altre país, serveis turístics contractats, comerç detallista i comerç en línia o Internet, activitats immobiliàries, cursos, esdeveniments esportius i espectacles-, amb l'11,1%; els béns generals de consum\/productes sumen el 5,6% de les mediacions; els serveis financers el 3,3%; els serveis de transport amb un 1,9%; i els restaurants i allotjaments turístics, el 0,8%. En matèria d'arbitratges, l'ACC va resoldre l'any passat 106 laudes, una xifra considerablement inferior al 2015, amb 138 laudes resolts. Aquest descens s'explica pel procés de tramitació de les reclamacions de Catalunya Caixa dut a terme durant 2013 i 2014 per la Junta Arbitral de Consum, segons ha explicat Ribera. Per sectors, les telecomunicacions i Internet van registrar el major nombre de laudes (el 88,68%), seguit dels serveis d'electricitat, gas i agua (4,72%); altres serveis generals de consum (4,72%); i els serveis de transport (1,89%). 4 expedients resolts amb sanció L'any 2016, els ciutadans van presentar a la demarcació de Lleida 148 denúncies davant l'ACC, un 2,07% més que el 2015. El sector de béns i productes de consum va ser el que va acumular més denúncies, un 24,3% del total. Amb el mateix percentatge hi ha altres serveis generals de consum; seguit amb el 23,6% dels serveis d'electricitat, gas i aigua; amb un 17,6% serveis de telecomunicacions i internet; amb un 5,4% els serveis financers; amb un 2,7% els serveis de transport; i amb el 2% els aliments. Pel que fa a les actuacions inspecció i control de mercat de l'ACC a Lleida, l'any passat van derivar en 4 expedients resolts amb sanció amb un import de 20.000 euros, del total de 15 oberts -alguns encara segueixen en curs i no s'han tancat-. Més de 2.800 productes alertats i 16.457 articles retirats a Catalunya L'any passat es van registrar 2.874 productes alertats a Catalunya, un 2,64% menys que el 2015. El sistema d'alertes de consum s'emmarca en la política de protecció dels consumidors de la UE, amb un programa d'actuacions sobre productes potencialment perillosos, que permet evitar riscos per a la seguretat. Per tipologia de productes, el 25,83% de les alertes van ser per joguines, seguit del 21,25% per vehicles i motocicletes; el 18,33% material elèctric i lluminàries; el 7,50% mobiliari i articles de decoració; el 6,88% articles de puericultura; el 6,46% equips de protecció individual; el 4,58% roba i calçat; i el 3,13% alertes d'electrodomèstics. Així mateix, l'ACC va retirar 16.457 articles del mercat. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats va ser material elèctric i lluminàries, joguines, electrodomèstics i equips de protecció individual. La Junta Arbitral de Consum incrementa un 2,44% les adhesions El nombre d'establiments adherits al sistema arbitral de Consum a Lleida a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) va situar-se el 2016 en els 713, una xifra que representa un increment del 2,44% respecte a l'any anterior. Els establiments adherits a Lleida representen el 8,8% del total dels adherits a la JACC a tot Catalunya (8.031). Actualment, l'arbitratge de consum segueix sent un plus de qualitat que pot oferir una empresa als seus clients. La confiança que les empreses dipositen en aquest mecanisme es percep en l'augment que any rere any registra el cens d'adhesions a la JACC. Reforç de la tasca formativa als nens i adolescents i de la divulgació entre les entitats del sector comercial La formació ha estat una altra de les prioritats de l'ACC durant el 2016, que es va orientar d'una banda a les escoles i d'una altra als agents econòmics. Pel que fa a les escoles, el curs 2015-2016, un total de 1.317 alumnes van passar pels tallers programats per l'Escola del Consum de Catalunya a Lleida.

Anar al contingut