Augmenta l'oferta estiuenca de festivals de música a Tarragona

Augmenta l'oferta estiuenca de festivals de música a Tarragona

Augmenta l'oferta estiuenca de festivals de música a Tarragona

Sandra Takagi Actualitzat
Festivals de Tarragona

Festivals de Tarragona

L'última edició del Festival Internacional de Música de Cambrils va penjar d'un fil. La detenció del seu promotor va posar en perill la continuïtat d'un festival amb més de 40 anys d'història. Aquest fet va fer saltar les alarmes al territori. Finalment, Concertstudio, que també organitza el Festival dels Jardins de Pedralbes de Barcelona, va assumir la gestió.

Però la pregunta era clara: què passa amb Tarragona? Costa que arrelin propostes culturals o hi ha una manca de públic? El promotor del Festival Internacional de Música de Cambrils, Martín Pérez, creu que al territori hi ha una riquesa cultural i molta empenta.

"Una altra cosa és que el gènere musical ha arribat a uns nivells d'exigència econòmica que exigeix uns auditoris molt adequats per a això".

Dit això, Pérez considera:

"Hi ha molt d'interès a la zona i molta il·lusió i això dona a entendre que és un Festival no només de present, sinó també de futur. Els festivals han d'adaptar-se a la zona on van, i no al contrari. S'ha de fer amb respecte al públic a què va dirigit. Cambrils té una personalitat, un tarannà i una forma de fer i nosaltres intentem apropar-nos al model que sigui adequat a la zona de Tarragona".

Tot i així, en els últims anys s'ha detectat un augment dels festivals o cicles de música a la demarcació de Tarragona. N'hi ha una trentena, la majoria es concentren a la costa, però també n'hi ha alguns a l'interior, com l'Acampada Jove de Montblanc o el Festival de Música Antiga de Poblet.

 

Algunes de les propostes, les han posat en marxa els mateixos artistes, com el baríton tarragoní Àngel Òdena, que lidera el Daurada Música Festival. El que cal per muntar un festival, segons Òdena:

"Tenir persones al davant que controlin el que estan fent, que es tingui respecte pel públic i pels artistes. Tarragona té un potencial brutal, però segurament no l'hem sabut aprofitar i potser ja és hora que certes generacions diguem prou".

I és que un festival és una empresa, tal com afirma Jordi Gratacós, president d'ARC (Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya). I, com a tal, els primers anys són clau per fidelitzar el públic.

El perill, diu Gratacós, és dependre massa del finançament de les administracions, perquè els canvis polítics als ajuntaments poden passar factura, com va ser el cas del Cambrirock, que va desaparèixer.

"Per muntar un festival no és només tenir-ne la idea, sinó que cal pensar en els ingressos, les despeses, el pla de viabilitat i de comunicació, etc., encara que es munti sense ànim de lucre. De vegades, les administracions no tenen en compte que els festivals han de tenir una continuïtat, que se'ls ha de recolzar des d'un inici fins que pugui caminar sol".

I el públic s'ha d'anar alimentant. Per això és important que els festivals de gran format amb artistes que arrosseguen molt de públic, tirin també el carro cultural d'altres propostes més minoritàries, però que serveixen per fer planter. El sector també recorda que cada territori té la seva personalitat i, per tant, cal que el model de festivals s'adapti als gustos del públic tarragoní.

VÍDEOS RELACIONATS