"Austerlitz", de Sergei Loznitsa
"Austerlitz", de Sergei Loznitsa
Fins al 26 de juliol, a la plataforma Filmin

Atlántida Film Fest

El festival més gran del món ofereix durant 30 dies 81 títols inèdits per entendre la realitat a Europa. Entre les produccions documentals seleccionades, destaquen "Sea Sorrow", el debut en la direcció de l'actriu Vanessa Redgrave, i "Robinù", el del periodista italià Michele Santoro; l'última obra de Sergei Loznitsa, "Austerlitz"; l'adaptació d'una obra literària de Svetlana Alexievich, Premi Nobel de Literatura el 2015, "Voces de Chernobyl"; els biopics de Peter Handke "In the woods might be late", Hannah Arendt "Vita Activa", i Joseph Brodsky "Brodsky is not a poet" i els retrats de figures controvertides, la secretària de Joseph Goebbels, Brunhilde Pomsel, al film "A German Life" i l'antiga actriu i directora porno Ovidie a "Pornocracy".

La setena edició d'Atlántida Film Fest 2017 manté la seu física iniciada l'any passat a Palma, on es duran a terme les projeccions, concerts, conferències i trobades professionals fins al 2 de juliol. A internet, es podrà seguir del 26 de juny al 26 de juliol en la plataforma en línia Filmin. S'hi podran visionar 81 títols (76 llargmetratges i 5 curtmetratges) en una programació centrada en la realitat europea estructurada en les seccions de generació, memòria, murs i fronteres, política i controvèrsia i educació i amb un país convidat, Rússia, en el centenari de la revolució. Per primera vegada en el festival, una selecció de les obres estaran disponibles en català a la plataforma FilminCAT. El cost de veure cada pel·lícula és de 2.95 euros, tot i que es pot adquirir un abonament per l festival de 20 euros (10 euros els abonats).

 

MEMÒRIA

El passat d'Europa

L'ombra del nazisme plana per diverses obres de la secció, algunes estrenes a Espanya, com "A German Life" (Christian Krones, Olaf Muller, Roland Schrotthofer, Florian Weigensamer, Àustria). Formulada a partir d'una entrevista amb Brunhilde Pomsel, una de les secretàries de Joseph Goebbels durant els seus últims anys de vida (1942-1945), resulta una obra clau per entendre el funcionament diari del nazisme. A "Austerlitz", Sergei Loznitsa observa les hordes de turistes que visiten el camp d'extermini d'Auschwitz . "Treblinka" (Sergio Treffaut, Portugal), un híbrid entre cinema documental, experimental i el drama, proposa un viatge per una Europa poblada de fantasmes dels qui van patir el nazisme amb un únic destí, el camp de Treblinka, a Polònia.

 

 

La secció presenta els biopics "Vita Activa, the Spirit of Hannah Arendt" (Ada Ushpiz, Alemanya) i "In the woods might be late" (Corinna Belz, Alemanya), sobre el dramaturg, activista i polític Peter Handke. "The Seasons in Quincy: Four Portraits of John Berger" (Tilda Swinton, Bartek Dziadosz, Colin MacCabe i Christopher Roth, Regne Unit) ret homenatge a un dels grans pensadors dels nostres temps, l'escriptor i crític d'art britànic John Berger, mort recentment.

"Vida i mort d'un arquitecte", de Miguel Eek, s'estrena en el festival. El documental investiga un dels assassinats més sòrdids de la dictadura franquista, el de l'arquitecte més destacat de la història de Mallorca, Josep Ferragut, el 1968. Pròximament s'emetrà al 33 dins l'espai "El documental".

 

 

GENERACIÓ

Europa està a les seves mans

El festival estrena a Espanya el debut en el cinema d'un dels grans noms del periodisme italià, Michele Santoro, exdirector de la RAI, amb "Robinù" (Itàlia), una investigació sobre l'univers criminal de Nàpols, i el documental "Brothers of the night" (Patrick Chiha, Àustria). A la mateixa secció es podran veure "Still Life" (Maud Alpi, França), un esgarrifós retrat del dia a dia en un escorxador des del punt de vista del gos del propietari, I "Europe, she loves" (Jan Gassman, Suïssa), el retrat generacional de quatre joves parelles en l'Europa d'avui.

 

 

MURS I FRONTERES

De barreres per enderrocar n'hi ha moltes

L'actriu Vanesssa Redgrave debuta en la direcció amb "Sea Sorrow" (Regne Unit). A través de les seves experiències com a refugiada de guerra, estudia els moviments de refugiats a Europa dels últims 80 anys en una clara defensa de la importància dels drets humans. Emma Thompson i Ralph Fiennes posen la veu a la narració. Altres documentals que aborden la crisi dels refugiats són "Stranger in Paradise" (Guido Hendrikx, Holanda), "Dreaming of Denmark" (Michael Graversen, Dinamarca).

 

 

Atlántida Film Fest acull l'estrena mundial de "Gas the Arabs" (Carles Bover, Julio Pérez del Campo, Espanya), un viatge pel drama diari dels habitants dels territoris ocupats de Gaza i Cisjordània, i les estrenes a Espanya de "Mrs. B, a North Korean Woman" (Jero Yun, França), "L'Ultima Spiaggia" (Thanos Anastopoulos, Davide Del Degan; Grecia) i "Tadmor" (Monika Borgmann, Lokman Slim; Francia, Suiza, el Líban), en què vuit expressos libanesos recreen els terribles anys passats a la presó de Tadmor (Palmira), a Síria, sota el règim d'Al-Assad. Per últim, el festival inclou en la secció "Calabria" (Pierre-François Sauter, Suïssa).

 

POLÍTICA i CONTROVÈRSIA

La gestió del conflicte

La secció estrena quatre documentals a Espanya. "Jean Ziegler, the optimism of willpower" (Nicolas Wadimoff, Suïssa), centrat en la figura d'un dels pensadors i filòsofs més compromesos del moment. L'actual vicepresident del Comitè Assessor del Consell de Drets Humans de les Nacions Unides mai ha deixat de denunciar les injustícies, el poder de les oligarquies capitalistes i els responsables de la fam al món. El jove Jean Ziegler va trobar la seva vocació en una trobada amb el Che l'any 1964.

 

 

"Pornocracy" (Ovidie, França, Itàlia) analitza qui mou els fils del cinema porno a partir de la investigació de la realitzadora i directora francesa de cinema per a adults Ovidie.

"The European" (Dirk Jan Roeleven, Holanda), la pel·lícula que resumeix el festival, segueix durant un any Frans Timmermans, vicepresident de la Unió Europea. Un any conflictiu pel que fa el projecte europeu, que va des del pacte amb Turquia sobre Síria fins al Brexit.

"The Beast is Still Alive" (Vesela Kazakova i Mina Mileva, Bulgària) és un documental polític que combina imatge real i animació per explorar la recerca del comunisme ideal i com no s'ha aconseguit mai aplicar en la pràctica.

 

EDUCACIÓ

Aules en conflicte

Una ocasió per veure el premiat "In Loco Parentis", un documental amb producció catalana i irlandesa dirigit per Neasa Ni Chianáin i David Rane.

 

FOCUS RÚSSIA

Passat i present en el centenari de la revolució

Dins d'aquesta secció s'estrena a Espanya "Voces de Chernobyl" (Pol Crutchen, Luxemburg), una aproximació a l'horror de Txernòbil a partir dels testimonis que van sobreviure a la catàstrofe. També s'estrenen "Putin Forever?" (Kirill Nenashev, Rússia), "The Road Movie" (Dimitrii Kalashnikov, Rússia), "Timur Novikov: Zero Object" (Alexander Shein, Rússia), "Brodsky is not a poet" (Ilya Belov, Rússia) i "Rasputin: un asesinato en la corte del Zar" (Eva Gerberding, Rússia). Dins la secció, també hi ha "The Dazzling Light of Sunset" (Salome Jashi, Geòrgia), guardonat amb el premi al millor documental al festival Visions du Réel.

 

CURTS

Europa en curt

25 nens siris i kurds establerts provisionalment en un camp de refugiats de Grècia dibuixen en caixes de cartró l'horror que han viscut a "Si no soy no puedo ser" (Mario Torrecillas, Espanya). I, per acabar, "Because the World Never Stop" (Maximilien Van Aertryck, Axel Danielson; Suècia) ofereix una reveladora mirada del que no apareix en la retransmissió en directe dels informatius de televisió.

 

Anar al contingut