Arxivades les investigacions per l'accident d'autobús a Freginals en no trobar indicis de delicte per part del conductor

Arxivades les investigacions per l'accident d'autobús a Freginals en no trobar indicis de delicte per part del conductor

Arxivades les investigacions per l'accident d'autobús a Freginals en no trobar indicis de delicte per part del conductor

ACN Amposta.-El jutjat d'instrucció número 3 d'Amposta ha decidit arxivar les investigacions obertes per l'accident d'autobús de Freginals, on van morir tretze estudiants el passat 20 de març. La decisió s'ha pres en no trobar indicis de la comissió d'un delicte per part del conductor de l'autobús accidentat. Segons argumenta en l'auto d'aquest 8 de novembre, s'ha constatat que no hi ha hagut falla mecànica, la conducció era estable i amb la velocitat adequada, el test d'alcohol i drogues negatiu, no es va produir distracció per la utilització de dispositius mòbils, i es van fer els descansos pertinents. La magistrada ha acordat el sobreseïment provisional del cas després de prendre declaració a les víctimes, treballadors de l'empresa d'autobusos i de rebre els informes pericials dels Mossos, del tacògraf, de carreteres i dels forenses. L'arxivament és provisional i es pot presentar recurs d'apel·lació a l'Audiència de Tarragona.

La jutge constata, després de practicar les corresponents diligències, la "inexistència" d'una responsabilitat de la gravetat que és exigida al Codi Penal. Així, assegura que no han aparegut indicis de la comissió dels delictes que se li atribuïen -homicidi imprudent i lesions-, sense perjudici, de les responsabilitats civils en les que hagi pogut incórrer. En aquest sentit, la magistrada obre la porta a un recurs de reforma davant el mateix jutjat contra l'arxivament del cas o a un recurs d'apel·lació a l'Audiència de Tarragona. De mantenir-se el sobreseïment del cas, recorda a les víctimes que poden reclamar per la via civil.Les diligències es van obrir per conèixer la causa de l'accident que el 20 de març passat, cap a les 5.51 hores de la matinada, va tenir un autocar a l'AP-7 a Freginals (Montsià) i on van morir tretze estudiants de diferents nacionalitats. No s'han trobat errors en l'electrònica de control dels sistemes de control de frens del vehicle ni altres errors amb el sistema de gestió del motor del vehicle amb anterioritat a la producció de l'accident, i es descarta que hagués un error mecànic en el funcionament dels sistemes de l'autobús, neumàtics, així com que el punt quilomètric on es va produir l'accident no és un punt d'acumulació d'accidents. La jutgessa assegura que en el moment en què es va produir l'accident, l'investigat conduïa de forma estable a la velocitat màxima permesa per a la via, 100 quilòmetres per hora, que no ho feia sota la influència de begudes alcohòliques que haguessin mermat la seva capacitat per a la conducció, i que el test d'alcoholèmia practicat va donar negatiu. A més, es desprèn que no va haver-hi cap distracció en la conducció de l'investigat, ja que s'ha comprovat que no es va utilitzar cap dels dos telèfons mòbils dels que disposava en el moment de l'accident, La jutgessa també destaca que en els 28 dies abans de l'accident, segons es desprèn de l'examen de la targeta del conductor, es van produir dos descansos reduïts quan, hauria d'haver fet almenys un descans de duració normal. Amb tot, el dia de l'accident, es va respectar el temps de conducció i descans diari que s'estableix reglamentàriament, fins i tot, en l'hora en què es va produir el sinistre, el conductor respectava el temps de conducció ininterrompuda ja que portava circulant sense descans 1 hores i 47 minuts. Segons argumenta, amb anterioritat al trajecte València-Barcelona, el conductor investigat havia estat descansant sense que, pels seus companys, s'apreciessin moments abans d'iniciar-se el viatge de tornada signes distintius de cansament, sent que a més, l'investigat no va anar a sopar amb els seus companys i es va quedar descansant.Segons l'informe pericial dels Mossos d'Esquadra, la causa de l'accident és atribuïble al cansament del conductor. Segons aquest, a 300 metres abans d'arribar al punt de l'accident, l'autobús sense motiu aparent, es va desplaçant de forma suau cap al marge dret sense canvis de direcció sobtats i que amb anterioritat s'havien produït variacions significatives de velocitat sense que es puguin justificar en relació amb la intensitat del trànsit ni amb el traçat de la via. De fet, en el moment en què el conductor es dóna compte que ha sortit de la via pel marge dret, circulant a 75 quilòmetres per hores, és quan acciona el volant del vehicle per retornar a la posició correcta a la carretera. Malgrat tot, per la direcció que havia agafat l'autobús i la velocitat a la que anava, va fer que el vehicle xoqués frontalment amb la mitjana que separa els dos carrils de circulació. Llavors és quan el conductor fa una maniobra evasiva complexa de frenada d'emergència i canvia la direcció de gir a la dreta per aconseguir el control del vehicle sense aconseguir-ho, de manera que, l'autobús entra en contacte amb la mitjana de forma violenta, bolca pel seu lateral esquerres i es desplaça 32 metres envaint el carril esquerra de l'AP-7 en sentit sud, i part del carril dret del mateix sentit de circulació.