Arts Santa Mònica contrasta dues visions "diferents" de la Guerra Civil amb filmacions i pintures de gran format

Arts Santa Mònica contrasta dues visions "diferents" de la Guerra Civil amb filmacions i pintures de gran format

Arts Santa Mònica contrasta dues visions "diferents" de la Guerra Civil amb filmacions i pintures de gran format

Diverses pintures de l'artista Santiago Ydáñes a l'exposició 'Què en sap, la història, de mossegar-se les ungles?' aquest dimarts 31 d'octubre de 2017. (Horitzontal)

Diverses pintures de l'artista Santiago Ydáñes a l'exposició 'Què en sap, la història, de mossegar-se les ungles?' aquest dimarts 31 d'octubre de 2017. (Horitzontal)

ACN Barcelona.-Arts Santa Mònica ha presentat l'exposició 'Què en sap, la història, de mossegar-se les ungles?' de Francesc Torres i Santiago Ydáñes. Es tracta d'un diàleg entre els dos artistes al voltant de la Guerra Civil Espanyola. La mostra ofereix una videoinstal·lació obra de Torres amb imatges del càmera de la Brigada Lincoln, Harry Randall, enregistrades durant el 1937 i 1938, i pintures de gran format d'Ydáñes del mateix període. La proposta, que estarà oberta al públic fins el 14 de gener, analitza el contrast entre els dos artistes de generacions i tècniques "ben diferents". Amb aquestes filmacions "oníriques" i de "gran potència", Torres reivindica que encara no s'ha pogut "passar pàgina" de la Guerra Civil.

En declaracions a l'Agència Catalana de Notícies (ACN), Torres ha explicat que a les imatges filmades per Harry Randall s'hi veu el que passa al front "quan no hi passa res". "No hi ha explosions. Es veu el que fan soldats quan no fan res. Això li dona una qualitat onírica i com que no hi ha una progressió lineal, les imatges són d'una gran potència", ha conclòs. L'artista ha explicat que podrien ser fragments descartats d'una pel·lícula, però que no s'ha trobat aquest possible treball. Així mateix, ha afirmat que son seqüències "sense ordre" i que és un producte que no s'explica per sí mateix i que "no es pot fer més" que mostrar-ho "tal com es va filmar". Tal com ha explicat a l'ACN, Francesc Torres va descobrir les filmacions quan van arribar l'any 2006 a l'arxiu de la Brigada Lincoln a la Universitat de Nova York. "És una bobina de 16 mil·límetres amb uns 45 minuts de material inèdit", ha detallat. L'audiovisual cobreix diversos fronts de guerra amb zones com l'Ebre, Terol i Guadalajara i hi apareixen personatges rellevants com l'escriptor Ernest Hemingway, la periodista Martha Gellhorn i el comandant de la XV Brigada, Viladimir Copic. L'autor de les filmacions formava part de la Brigada Lincoln, la unitat de voluntaris americans que van viatjar a l'estat espanyol per defensar la República durant la Guerra Civil Espanyola. A l'exposició d'Arts Santa Mònica, a més del vídeo i les fotografies, també hi ha objectes trobats. Les pintures de gran format de Santiago Ydáñez es presenten com una "translació" de moments congelats del film de Torres d'una manera "distanciada", "immediata" i gairebé "conceptual". Segons el centre cultural, Ydáñez ha volgut transmetre una "nova realitat" des de la pintura. L'exposició ja es va mostrar al Centre d'Art La Panera de Lleida l'any 2016.Francesc Torres (Barcelona, 1948) és artista, comissari i assagista. Ha viscut a París i des de 1974 viu a entre Barcelona i Nova York. L'any 2013 va representar a Catalunya a la Biennal de Venècia amb l'obra "25%", comissariada per Jordi Balló.Santiago Ydáñez (Jaén, 1969) considerat com un dels pintors espanyols amb major projecció internacional, ha protagonitzat exposicions a ciutats com Zurich, Milà, Bergen, Berlín, Monterrey, Sao Paulo, Toronto o Nova York.