Aprendre els valors de l'exèrcit a l'escola, a ritme de pasdoble

Himnes, vídeos d'hissades de bandera o desfilades militars de plastilina per fomentar la cultura militar i els valors constitucionals
Aprendre els valors de l'exèrcit a l'escola, a ritme de pasdoble

Aprendre els valors de l'exèrcit a l'escola, a ritme de pasdoble

Himnes, vídeos d'hissades de bandera o desfilades militars de plastilina per fomentar la cultura militar i els valors constitucionals
Actualitzat
El rei, la bandera, l'himne, símbols constitucionals que defensa l'exèrcit

El rei, la bandera i l'himne, símbols constitucionals que defensa l'exèrcit

Cantar el pasdoble "Banderita", fer una desfilada militar amb figures de plastilina, acompanyar l'himne espanyol amb 21 cops de percussió que simulin salves d'honor, fer murals amb articles de la Constitució o fer una coreografia amb la marxa "Legionarios del aire". Aquestes són algunes de les activitats didàctiques que s'inclouen en el temari que, segons publica el diari "La Razón", han elaborat el Ministeri d'Educació i el Ministeri de Defensa per introduir la cultura militar i els valors constitucionals en l'ensenyament de Primària.

El diari publica l'últim esborrany del projecte complet, en què es detallen els continguts i les activitats didàctiques recomanades per a aquesta assignatura de Valors Socials i Cívics, que és alternativa a la de Religió.

Temari

Són 245 pàgines que, sota el títol "Coneixement de la seguretat i la defensa en els centres educatius", distribueix el contingut curricular en 10 unitats didàctiques que tracten temes com la convivència, el respecte, l'estructura de les forces armades, la bandera --com a símbol de compromís amb la pau--, l'himne, el rei i la unitat d'Espanya.

La primera unitat, dedicada a conèixer la missió de l'exèrcit segons la Constitució i els valors que defineixen la societat democràtica, té com a activitat musical el pasdoble "Banderita", un himne de l'exèrcit espanyol a la guerra del Marroc, el 1919, que diu "Banderita, tú eres roja, banderita, tú eres gualda, llevas sangre, llevas oro en el fondo de tu alma". Mentrestant, els nens fan una bandera espanyola amb taps de color groc i vermell.

Més endavant, en la unitat 4, sobre la defensa al servei de la pau, les activitats són fer murals amb articles de la Constitució i cantar l'himne de l'Armada, que acaba "...las voces de nuestros caídos y arriba el mandato de España y de Dios".

Durant deu unitats didàctiques, adreçades a alumnes de 6 a 12 anys, s'ensenyen tots els himnes dels exèrcits i dels cossos i forces de seguretat, les seves insígnies, els uniformes i el toc de diana.

Els continguts sobre les obligacions i els objectius de les forces de seguretat i els drets i les obligacions dels ciutadans van acompanyats de jocs, com un parxís amb equips de policies, guàrdies civils, membres de l'exèrcit i policies autonòmics, o un trivial sobre els diferents exèrcits, i altres acteivitats, com visionar hissades de bandera i desfilades del 12 d'octubre, aprendre geografia coneixent els països on l'exèrcit espanyol està desplaçat o portar el ritme i el pas de marxes militars.

 

 

Acord del 2015

El projecte és el resultat de l'acord signat el 2015 entre els ministeris de Defensa i Educació i té com a objectiu fomentar entre els nens de Primària, de 6 a 12 anys, "la cultura i la consciencia de la defensa per garantir la pau i l'exercici de les llibertats i els drets dels ciutadans", inspirant-se en els valors de la Constitució.

El diputat d'ERC Gabriel Rufián va criticar, en una sessió de control, que el govern volgués promoure l'exèrcit i la corona a l'escola. El president espanyol, Mariano Rajoy, va trobar "molt positiu" reforçar la imatge de la corona, l'exèrcit i la seva missió, "garantir la llibertat i democràcia a Espanya", entre els nens espanyols.

Aquest projecte, que no té data per a l'aprovació i aplicació, és el temari per a aquesta assignatura a Primària. També hi ha previst desenvolupar-ne un altre a Secundària corresponent a l'assignatura Valors Ètics.

TEMES:
Educació