Aplicacions educatives catalanes: què s'està fent a casa nostra?

Diverses universitats i empreses catalanes han presentat aquesta setmana aplicacions de realitat augmentada llestes per veure la llum, com per exemple un GPS mut que només usa la teva música o una app que et fa sentir com un cíborg.
Aplicacions educatives catalanes: què s'està fent a casa nostra?
Barcelona

Aplicacions educatives catalanes: què s'està fent a casa nostra?

Diverses universitats i empreses catalanes han presentat aquesta setmana aplicacions de realitat augmentada llestes per veure la llum, com per exemple un GPS mut que només usa la teva música o una app que et fa sentir com un cíborg.
Victòria Miró Actualitzat
El projecte Qbox, en acció.

El projecte Qbox, en acció.

Algunes universitats i empreses catalanes que estan innovant en el sector de les noves tecnologies han presentat les últimes aplicacions o els prototips que estan a punt de treure al mercat al Digital4C. Ho han fet a la Digitalexpo, que s'ha obert al centre d'Arts Santa Mònica aprofitant la setmana del Congrés Mundial de Telefonia. Són aplicacions amb finalitats educatives, moltes de les quals exploren les possibilitats de la realitat augmentada fent interactuar els dispositius digitals amb les persones i els objectes físics.

L'aplicació Vear és un bon exemple. L'empresa Trizebra espera posar-la a la venda a l'App Store d'aquí dos mesos. És un GPS que et guia fins a la destinació indicada usant només la teva música preferida. Funciona connectant el telèfon intel·ligent a uns auriculars geolocalitzats, els Intelligent Headset, mentre camines pel carrer. Sense indicacions de veu. Si vas per bon camí, la música sona forta; si et desvies, la música perd volum. Si necessites orientar-te, a la pantalla de l'aparell hi apareixen quatre icones que et marquen els punts cardinals. Tenen forma d'animal i a través dels auriculars sents el so d'un o d'un altre en funció de la direcció on estàs mirant.

El projecte Qbox és un altre prototip, en aquest cas un joc infantil, que assaja el grup de recerca Seamless Interaction de La Salle.

A dins d'una caixa l'alumne pot posar-hi diverses figuretes. Per exemple, la coneguda galeta de gingebre. Agafant la tauleta i enfocant la caixa, es pot veure la figura a dins com si les parets fossin transparents i a partir d'aquí pot fer-la moure. Segons com mogui l'objecte, la galeta de la tauleta mostrarà un comportament o un altre.

Un altre projecte educatiu, aquest que ja és una realitat i que ha rebut diversos premis europeus, és l'Eyeborg, que vol conscienciar sobre la percepció del color i el món dels cíborgs. A més de crear un documental i un espai interactiu, aquest projecte transmèdia (http://cyborgproject.com/) nascut d'un grup de la Universitat de Vic ha fet una aplicació que permet posar-se a la pell de Neil Harbisson, reconegut com el primer home cíborg. La història d'aquest jove, que viu a Mataró, és molt coneguda. Té una estranya malaltia que només li permet veure-hi en blanc i negre i a causa d'això es va implantar un xip al cervell que transforma els colors en sons, cosa que li permet percebre'ls auditivament.

L'app Eyeborg captura els colors i els transforma en notes. A més, també crea una composició visual amb diferents rectangles concèntrics, a partir dels colors que l'usuari hagi enfocat.

A l'Arts Santa Mònica també s'hi ha pogut veure funcionar dues impressores 3D, una amb programari obert i l'altre, tancat. Les ha portat l'empresa BuildRepRap, que vol usar aquests aparells per fer tallers que ensenyin a la canalla a fer-se les joguines mentre aprenen nocions espacials i de matemàtiques i programació per tal d'acabar modelant en 3D.

NOTÍCIES RELACIONADES