Barcelona

Animalario ocupa tot el Tívoli per posar en escena el seu "Marat-Sade"

Un total de setze actors i cinc músics van omplir tot el Teatre Tívoli de Barcelona per posar en escena fins al 27 de maig "Marat-Sade", de Peter Weiss, en versió d'Alfonso Sastre dirigida per Andrés Lima i coproduïda pel Centro Dramático Nacional (CDN) i la companyia Animalario. Com si d'actors d'una companyia aficionada d'un psiquiàtric es tractés, l'elenc de "Marat-Sade" actua com si hagués estat convidada a acturar pel teatre Tívoli de Barcelona.

Actualitzat
Sempre que els Animalario visiten Barcelona, la nit d'estrena desprèn una pulsió especial per veure quin material nou porta aquest premiadíssim grup d'actors, probablement la companyia espanyola amb un teatre més agosarat i amb més similituds amb els muntatges que es fan aquí. A més, en aquesta ocasió, hi havia una al·licient afegit, Animalario s'ha atrevit amb un text que, sense exagerar, representa tot un mite: "Marat-Sade", de l'alemany Peter Weiss. I és que aquest va ser el muntatge que va revolucionar, l'any 68, la manera de fer teatre en un estat en dictadura. El responsable: l'actor i director català Adolfo Marsillach, que va atiar tan la platea amb aquest muntatge que literalment crida a la revolució, que la censura el va fer plegar. Amb aquests històrics antecedents, Animalario ha superat el repte d'escenificar un complex encadenat de reflexions sobre la llibertat, la lluita col·lectiva i l'individualisme.

Signada per Beatriz San Juan, l'escenografia de l'espectacle inclou una muntanya de roba usada, tirada a terra, per la qual intenten caminar els actors. Amb això es crea una atmosfera que vol recordar les vestimentes ensangonades que havia a la plaça de la Concòrdia durant la Revolució Francesa i que "l'esperit de la mort estigui molt present, flotant durant tot l'espectacle", ha assenyalat Lima.

La música és una partitura original de Nick Powell, compositor britànic que ha buscat sons melòdics però també que "puguin caure en la bogeria d'una banda de bojos". L'obra està subtitulada "persecució i assassinat de Marat representat pel Grup Teatral de la Casa de Salut de Charenton, sota la direcció del Senyor Sade".

Abans dels assajos, els actors van seguir un taller d'unes dues setmanes en un psiquiàtric i una presó, llocs que tota la companyia va visitar al llarg d'un any.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut