Acaba la perforació del túnel que enllaçarà Figueres i Perpinyà amb alta velocitat

Excepte a Barcelona, les obres de l'AVE segueixen el seu curs a Catalunya. La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, ha presidit l'acte de finalització de les obres d'una part del túnel del Pertús. Es tracta d'una infraestructura que ha d'unir Figueres i Perpinyà i que de moment avança al ritme previst. El túnel té una longitud de 8,3 quilòmetres, dels quals més de 7 transcorren per la Catalunya Nord. Les obres van començar al juny del 2005 i s'acabaran el 2009. Es preveu que els primers trens hi passin l'any 2010, tot i que l'AVE s'haurà d'esperar fins al 2012.
Acaba la perforació del túnel que enllaçarà Figueres i Perpinyà amb alta velocitat
Figueres

Acaba la perforació del túnel que enllaçarà Figueres i Perpinyà amb alta velocitat

Excepte a Barcelona, les obres de l'AVE segueixen el seu curs a Catalunya. La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, ha presidit l'acte de finalització de les obres d'una part del túnel del Pertús. Es tracta d'una infraestructura que ha d'unir Figueres i Perpinyà i que de moment avança al ritme previst. El túnel té una longitud de 8,3 quilòmetres, dels quals més de 7 transcorren per la Catalunya Nord. Les obres van començar al juny del 2005 i s'acabaran el 2009. Es preveu que els primers trens hi passin l'any 2010, tot i que l'AVE s'haurà d'esperar fins al 2012.
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Un acte oficial amb Magdalena Álvarez i el ministre d'Ecologia francès, Jean-Louis Borloo, ha donat per acabades les obres de perforació del túnel del Pertús de l'AVE, que connecta Figueres i Perpinyà. El túnel és un doble tub de 8,3 quilòmetres i forma part d'un tram de 44 quilòmetres que unirà els dos costats del Pirineu. L'empresa constructora, una companyia privada, hi ha invertit 1.125 milions d'euros

Aquest cost s'ha repartit entre els governs espanyol i francès, la Unió europea i TP Ferro, el consorci d'empreses que l'ha construït. Si bé tot apunta que els terminis d'execució del tram Perpinyà-Figueres es compliran, i l'obra acabarà el 2009, la ministra de Foment ja ha dit que la connexió no es resoldrà fins al 2010.

Els constructors del túnel del Pertús són empreses privades, i preveuen recuperar la inversió amb peatges per cada pas de trens. Si no hi ha trens, no hi ha peatges, i aleshores les administracions els hauran de compensar.

Una opció és la compensació econòmica, que podria ser de 20 milions d'euros per cada anys de retard, més interessos. Una altra via seria allargar la concessió de l'obra. El president de la consorci francès Eiffage, Benoit Heiz, ha afirmat que la indemnització podria ser de 80 milions d'euros.

Sense AVE fins al 2012

El tram on s'ha perforat el túnel és, per tant, l'únic de l'alta velocitat que estarà acabat en la data prevista, el 2009. La resta de via entre Figueres i Barcelona no estarà del tot acabada fins al 2012, sobretot a causa dels grans túnels urbans. Els motius que expliquen aquest desfasament són diversos, però una de les causes de la demora ha estat la lentitud de les administracions per posar-se d'acord en el traçat. Un exemple, més enllà del túnel per sota de Barcelona, són les discussions a l'altura de Bàscara, a l'Alt Empordà. Lligat amb això, sovint la complexitat d'alguns trams ha obligat a plantejar plans d'execució a més llarg termini, i un encariment de les obres.

De fet, l'Adif assegura que el tram Barcelona-Figueres es convertirà en un dels més cars de la xarxa d'alta velocitat de l'Estat, i ho atribueix a les exigències d'integració ambiental i urbanística. Segons es desprèn dels números del gestor ferroviari, aquest tram de 131 quilòmetres costarà uns 4.000 milions d'euros, i això fa que el cost per quilòmetre de via superi els 30 milions d'euros. Aquest preu és tres vegades més que car que en el traçat entre Madrid i Tarragona, que surt a una mitjana d'uns 11 milions per quilòmetre.

En tot cas, tot apunta que el 2010 només estarà enllestit el tram que inclou el túnel que s'inaugura, el Figueres-Perpinyà. Ara el ministeri de Foment busca alguna fórmula, mitjançant enllaços provisionals i adaptacions sobre la via de Renfe actual, perquè alguns trens de mercaderies puguin passar per aquest túnel abans del 2012.

VÍDEOS RELACIONATS

ÀUDIOS RELACIONATS