"A les editorials digitals tens més possibilitats de ser llegit"

Entrevista a l'escriptor Carles Bellver, un dels pioners de la xarxa catalana. Parlem amb ell del sector editorial i dels canvis que hi estan duent les noves tecnologies.
"A les editorials digitals tens més possibilitats de ser llegit"
Barcelona / Victòria Miró

"A les editorials digitals tens més possibilitats de ser llegit"

Entrevista a l'escriptor Carles Bellver, un dels pioners de la xarxa catalana. Parlem amb ell del sector editorial i dels canvis que hi estan duent les noves tecnologies.
Victòria Miró
Victòria Miró
L'escriptor i investigador Carles Bellver (Foto: TRIAllibres)

L'escriptor i investigador Carles Bellver (Foto: TRIAllibres)

Després de publicar tres volums de contes ("Allò que és meu", 1993; "El llibre de tòpics", 2002 i "La vida canina", 2005 ), Carles Bellver Torlà (Castelló de la Plana, 1967), escriptor i investigador de la Universitat Jaume I, va dir que no tornaria a publicar un llibre, si més no de la manera tradicional.

Pioner de la internet catalana -va ser un dels creadors del primer servidor web de l'estat espanyol el 1993 i no ha parat d'experimentar en les noves tecnologies a l'educació des del Centre d'Educació i Noves Tecnologies (CENT)- va començar a experimentar amb nous formats d'edició a la xarxa a l'hora de publicar la seva obra literària.

Primer va publicar un dietari i dos títols a internet ("Diari de Tasmània", "Encara he escrit massa" i  "El cíclope y otros cuentos fantásticos" ). El 2009 va fer un pas més amb el Twitter, on durant 24 hores hi va anar penjant un relat experimental. Ara ha publicat la seva última obra, "L'home del calendari", en paper i en format electrònic, en una editorial digital que fa impressió per encàrrec, Tria Llibres.

La primera pregunta sembla obligada: per què vas decidir deixar el model de les editorials convencionals?

Quan vaig publicar el meu primer llibre el 1993 internet ja existia, però tot eren possibilitats. Ara ho veig com una eina de publicació vàlida i a més, encara que no ho sembli, cada vegada és més difícil publicar les coses que interessen a l'autor. Les editorials tenen el seu negoci i busquen el que els pot anar bé.

Quins problemes hi posen?

Problemes de llibertat en tot, és molt difícil publicar allò que a tu t'agrada si no ets escriptor d'encàrrec. I encara més en català al País Valencià, on pràcticament només es publica allò que està premiat. Els premis els organitza la mateixa editorial perquè d'aquesta manera ja tenen la promoció feta i pràcticament no publiquen res més.

Però un cop aconsegueixes que te'l publiquin tens molta més projecció.

No hi estic d'acord. Encara que les editorials digitals són menys conegudes tens més possibilitats de ser llegit que amb les tradicionals. Per començar perquè els llibres no es descataloguen. No hi ha per què. S'imprimeixen sota comanda i sempre formen part del fons electrònic. No tens el problema de quan una editorial decideix desfer-se del seu estoc de llibres impresos i deixar d'imprimir un llibre. Per això crec que el futur de l'edició va per aquesta via.

Quins altres avantatges ofereix una editorial digital?

Pots arribar a molta més gent sense les limitacions que imposa el paper, les llibreries, i la distribució. Si pels canals tradicionals els llibres han d'arribar a les llibreries i allà s'estan una setmana a l'aparador -si tens sort- i després desapareixen, amb l'edició digital arriben instantàniament allà on sigui amb un clic i és molt més fàcil donar-te a conèixer arreu, a tota la gent que li pugui interessar el teu llibre.

Ara també és molt més fàcil autopublicar-se. Per què no simplement penjar l'obra al propi web?


Perquè l'editorial t'ofereix una part que requereix molta feina: la de correcció i edició. El control editorial té mala fama, perquè implica cedir una part de l'autoria, però és necessària perquè garanteix uns mínims de qualitat. No parlo només de l'aspecte literari, que és fonamental, sinó també de l'edició, del format. I després també hi ha la promoció del llibre, l'organització d'actes, etc. Si t'encarregues tu de tot és molt més difícil arribar a tenir cap guany econòmic. Perquè tota la part de promoció, que és molt important per a les vendes, no la pots fer. Si penges un llibre gratuït tens molt d'èxit, però si intentes cobrar pel llibre ja no en tindràs tant.

Publicar un llibre ben editat, amb les il·lustracions d'un autor gràfic de talent, són funcions que continuen sent de l'editorial i en aquest sentit jo no crec que la funció de l'editorial desaparegui totalment.

Però les editorials convencionals estan fent els deures?


No, no ho estan fent gens bé. Tenen un catàleg d'e-books mínim, raquític, busques llibres nous o vells en format electrònic i no els trobes, mentre cada vegada som més els que busquem llibres en format electrònic pels avantatges que tenen, el poc lloc que ocupen, i com n'és de fàcil portar-los.

A més publiquen els e-books a un preu massa elevat, pràcticament igual que el del paper i per evitar la pirateria els publiquen amb formats DRM que dificulten l'experiència de la lectura. Només es poden llegir en un aparell determinat, per tant ni es poden prestar, ni moltes vegades s'adeqüen al lector que has triat. Si jo vull llegir en un iPad els llibres d'una determinada editorial no puc, sinó que només els puc llegir en determinats lectors. Tanquen el camp i ells mateixos es compliquen el negoci!

Tenen por.

Però si no canvien més se'ls acabarà el negoci. Arribarà un punt crític en què veuran que o canvien més el model, o fan altres coses o això se'ls acaba. Tindran una part del negoci tradicional que continuarà, el llibre no desapareixerà automàticament, però la demanda, les queixes i la mala experiència dels usuaris farà que hagin de canviar sí o sí. Sobretot perquè entraran nous actors en el negoci. Amazon està a punt de desembarcar enguany a Espanya. I si no és Amazon serà el mateix Google o Apple. Si no canvien el xip un gegant entrarà i se'ls menjarà.

Cap a on l'haurien de canviar, el xip?