Barcelona

"Xarxa d'Escoles que aprenen" lluita per nous mètodes d'aprenentatge des de fa 10 anys

Catalunya té una forta tradició pedagògica i això es pot veure en una agrupació d'escoles nascuda fa 10 anys que es troba regularment per compartir inquietuds i buscar nous mètodes d'aprenentatge

RedaccióActualitzat

El 20 de juny s'acaba un curs i tota una etapa educativa i a partir del setembre es comença a desplegar la llei Wert.

Catalunya té una forta tradició pedagògica. Hi ha escoles i mestres que treballen en xarxa per intentar millorar les metodologies d'aprenentatge.

Professionals d'escoles públiques i concertades motivats, i que a canvi de res més que no sigui la seva satisfacció personal treballen per intentar millorar el sistema. Són metodologies de treball diferents que s'adapten als alumnes i que poden tenir molt bon resultat.

A l'escola Antonio Machado de Mataró, en el seu horari escolar no hi ha assignatures específiques, perquè a cada hora de classe treballen el currículum de manera global, integrant diverses àrees. També fan sortides de lleure que serveixen d'excusa per treballar algunes assignatures.

Hi ha una trentena de centres que integren la "Xarxa d'Escoles que aprenen", una agrupació nascuda fa 10 anys que es troba regularment per compartir inquietuds i buscar nous mètodes d'aprenentatge.

Molts mestres d'aquestes escoles es reuneixen per compartir experiències i demostrar com aprenen els nens que utilitzen aquestes metodologies. Els mestres tenen clar que els seus alumnes estan molt preparats en tot aquell tipus d'assignatures i treballs que no són tan memorístics i tenen més a veure amb la recerca i la utilització i gestió d'informació.

David Vilalta, coordinador d'UAB "Xarxa d'Escoles que Aprenen", diu que la conversa és bàsica i que els nens han de trobar sentit a tot allò que fan perquè això és clau per l'aprenentatge.

Hi ha qui sap dibuixar molt bé, qui té molta memòria i qui té la mà trencada fent sumes i restes. Aquests són alguns dels talents dels alumnes d'infantil de l'Escola El Puig d'Esparreguera. Aquest centre, on també treballen les assignatures de manera transversal, forma part d'una altra xarxa d'aprenentatge: la de les escoles sistèmiques. En aquests tipus d'escoles tothom aporta el que sap fer millor.

La identitat de cadascú, el seu passat, els vincles amb la resta, i la família són elements clau de la pedagogia sistèmica, que es treballen sovint a l'aula.

Carles Parellada, especialista en Pedagogia Sistèmica diu que l'escola ha de ser un espai biogràfic on les criatures puguin construir un relat de la pròpia història, i una cosa molt important és que l'escola sigui un espai que generi somnis. Que permeti als alumnes veure que tenen un futur.

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut