janquim / Barcelona

Una oficina virtual agrupa els mil tràmits que es poden fer amb la Generalitat

L'Oficina Virtual de Tràmits agrupa en un sol lloc web els prop de 1.000 tràmits que els ciutadans i les empreses poden fer amb l'administració catalana. No es tracta per tant d'augmentar el nombre dels tràmits sinó d'endreçar-los i permetre bellugar-se amb més comoditat en el laberint de la burocràcia.

Actualitzat
Per saber quin tràmit es necessita complimentar, des de l'Oficina Virtual de Tràmits es pot fer una cerca indexada per matèries, una cerca amb els motors de Google que Gencat ja fa servir de fa temps i amb un altre recurs que accepta el llenguatge natural i és capaç de respondre peticions expressades amb una frase com ara "vull aprendre anglès". Aquest cercador "aprendrà" a contestar a mesura que els usuaris el facin servir, de manera que la seva millora dependrà en bona part de l'ús que se'n faci.

També es pot confiar en una cerca guiada, amb què s'orienta la persona sobre quins són els tràmits que necessita resoldre, o en el paquet de respostes preparades per actuar en situacions concretes, com per exemple trobar-se a l'atur, jubilar-se, comprar una vivenda o tenir un fill.

La diversitat de les modalitats de cerca respon a una obsessió per facilitar els tràmits, com ha explicat davant dels mitjans Marta Continente, directora general d'Atenció Ciutadana, en un afany per "democratitzar la informació".

Resolució en línia

Hi ha 160 tràmits que es poden resoldre del tot per internet. Entre aquests hi ha els que s'utilitzen més, com ara la sol·licitud del llibre de família nombrosa, la cèdula d'habitabilitat o la reducció del cànon de l'aigua.

Per a tancar el tràmit del tot cal disposar d'algun certificat d'identitat digital, com ara el DNI electrònic o qualsevol altra certificació reconeguda.

Carpeta personal

L'oficina permet a cada usuari disposar d'una carpeta personal, on hi ha registrades les consultes que cadascú hagi fet, el seu estat actual i les respostes que ha obtingut, si n'és el cas. Com que està connectada amb el 012 i les Oficines d'Atenció al Ciutadà, un cop el tràmit s'hagi iniciat des d'aquests centres també es podrà informar del seu curs.

La connectivitat s'estén a les altres administracions i, encara que no és possible actuar davant d'aquesta oficina virtual com si fos una finestreta única, la seva relació amb els tràmits municipals i de l'Estat, a través de les cerques conjuntes que es fan via l'Administració Oberta de Catalunya, permet accedir als tràmits sense saber prèviament a quina administració corresponen. En paraules de Continente, "en absència de la finestreta única, t'acompanyem fins a casa del veí perquè arribis exactament a on vols anar".

Ajuts a empreses

El nou web de Gencat s'adreça al conjunt de la ciutadania però dedica una atenció especial a les empreses, amb simplificació de tràmits i resolució "online" de la majoria dels assumptes. Per això, Jordi Menéndez, secretari general adjunt de la Presidència, ha destacat que l'oficina virtual també és instrument contra la crisi econòmica, a més "d'una aposta per les noves tecnologies i la transparència".

Tota la informació està disponible en català, castellà i anglès i abans que acabi aquest any també s'oferirà en aranès.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut