Una exposició a Figueres descobreix Josep Maria Cañellas com a precursor del fotoperiodisme

Un treball d'investigació i una exposició al Museu de l'Empordà de Figueres han rescatat la figura d'un fotògraf fins ara desconegut. Es diu Josep Maria Cañellas, va néixer a Reus, però aviat es va establir a París, on va arribar a tenir un taller en un dels barris més coneguts de la ciutat. Se'l valora, sobretot, per posar les bases del que avui coneixem com a fotoperiodisme.
Una exposició a Figueres descobreix Josep Maria Cañellas com a precursor del fotoperiodisme
Figueres

Una exposició a Figueres descobreix Josep Maria Cañellas com a precursor del fotoperiodisme

Un treball d'investigació i una exposició al Museu de l'Empordà de Figueres han rescatat la figura d'un fotògraf fins ara desconegut. Es diu Josep Maria Cañellas, va néixer a Reus, però aviat es va establir a París, on va arribar a tenir un taller en un dels barris més coneguts de la ciutat. Se'l valora, sobretot, per posar les bases del que avui coneixem com a fotoperiodisme.
Actualitzat
De Josep Maria Cañellas se'n van descobrint coses amb comptagotes. El fet de passar un hivern de finals del segle XIX a Figueres viatjant amb tartana pels pobles de l'Empordà i captant moments de la vida d'aquell temps, en què s'entreveu la mirada del que després se'n dirà fotoperiodisme, ha possibilitat conèixer aquest personatge fins ara desconegut.

Les troballes d'obres seves també han permès saber la manera que tenia de treballar. Com fotografies de nus, que formen part del museu dedicat a Rodin i que l'escultor parisenc tenia a les mans per crear les seves peces. Però, a part de fotògraf per a artistes que s'anunciava en diaris de l'època a París, a Cañellas se l'acaba de descobrir com a pioner de la fotografia instantània.

Una altra de les descobertes són fotos en què s'experimenta amb el moviment d'un cavall desbocat o d'una persona que llança una pedra al riu. O un peculiar enquadrament de dos personatges que només es veuen d'esquena. Tot i això, la investigació té buits, com, per exemple, on en va aprendre Cañellas i quina càmera feia servir per aconseguir tanta qualitat ja fa dos segles.