Superada la Sagrada Família, la tuneladora de l'AVE avança ara cap a la Pedrera

Després de superar la Sagrada Família, el capçal de la tuneladora de l'AVE avança ara en direcció al passeig de Gràcia i, de fet, cap a un altre dels edificis emblemàtics de Barcelona, la Pedrera. L'obra obliga a tallar el trànsit al carrer Provença -entre passeig de Gràcia i Pau Claris-, i ja s'ha habilitat un itinerari alternatiu per als vehicles. El tall durarà almenys fins al març, que és quan estarà acabada una pantalla protectora subterrània per a la Pedrera. És la mateixa tècnica que ja s'ha utilitzat amb la Sagrada Família i permet protegir l'estabilitat del sòl on s'alça l'edifici.
Superada la Sagrada Família, la tuneladora de l'AVE avança ara cap a la Pedrera
Barcelona

Superada la Sagrada Família, la tuneladora de l'AVE avança ara cap a la Pedrera

Després de superar la Sagrada Família, el capçal de la tuneladora de l'AVE avança ara en direcció al passeig de Gràcia i, de fet, cap a un altre dels edificis emblemàtics de Barcelona, la Pedrera. L'obra obliga a tallar el trànsit al carrer Provença -entre passeig de Gràcia i Pau Claris-, i ja s'ha habilitat un itinerari alternatiu per als vehicles. El tall durarà almenys fins al març, que és quan estarà acabada una pantalla protectora subterrània per a la Pedrera. És la mateixa tècnica que ja s'ha utilitzat amb la Sagrada Família i permet protegir l'estabilitat del sòl on s'alça l'edifici.
La Pedrera

La Pedrera

La capçalera de la tuneladora de l'AVE a Barcelona ja ha superat el perímetre del temple de la Sagrada Família, que ocupa una illa de l'Eixample, després d'haver passat per davant de la façana de la Glòria, segons ha constatat la junta constructora del monument.

L'arquitecte director adjunt del temple, Jordi Faulí, ha afirmat que han detectat un enfonsament d'un mil·límetre a la vorera a l'altura de la paret del temple. A més, segons ha avançat "El Periódico", la tuneladora també ha causat un enfonsament del sòl d'1,5 mil·límetres al centre de la calçada del carrer Mallorca. Per Faulí, es tractaria d'"un bon resultat", tot i que han de continuar controlant-ho exhaustivament perquè "hi ha el risc que pugui haver-hi problemes" per als fonaments del temple a causa dels canvis en el nivell freàtic després de la perforació del túnel.
 
Segons l'arquitecte, el mur pantalla que ha construït l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) per protegir el temple redueix a una quarta part el pas de l'aigua, fet que pot provocar un moviment de partícules de sorra que afecti els fonaments. També tem que la velocitat de l'aigua augmenti. La pantalla té 230 metres de longitud i està formada per 104 puntals d'1,5 metres de diàmetre i 41 de profunditat, amb una separació entre els seus eixos de 2 metres.
 
La junta constructora segueix de prop els mesuraments dels tècnics de la Unesco, entre els quals controlar si hi ha moviments en una junta entre la façana de la Glòria i la nau, i les esquerdes a la façana del Naixement. Quan se li ha preguntat en roda de premsa, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, no ha confirmat ni desmentit que la tuneladora de l'AVE hagi superat el temple, i ha assegurat que "està fent la seva feina".

Ha dit que la posició exacta de la màquina l'han de determinar el Consorci de l'AVE i Adif, tot i que en qualsevol cas ha assegurat que "cal que la tuneladora superi suficientment l'àmbit de la Sagrada Família", més enllà de les "proximitats excessives" per fer afirmacions amb "garanties". 

Nadal ha recordat que els sensors no han registrat problemes estructurals al temple i que els experts de la Unesco creuen convenient determinar quines fissures són resultat de l'obra del monument mateix i quines, "si n'hi ha", provenen de la perforació del túnel de l'AVE.

La tuneladora afronta una nova etapa que la portarà a passar per davant de la Pedrera, una altra obra de Gaudí. Adif ha començat les obres per construir una pantalla de 33 puntals a l'estil de la Sagrada Família per protegir l'edifici. Aquestes obres tallen des d'aquest divendres i fins al 31 de març la circulació de vehicles al carrer Provença, entre passeig de Gràcia i Pau Claris, per la qual cosa l'Ajuntament ha establert un itinerari alternatiu a través dels carrers Pau Claris, Mallorca i Aribau.