Barcelona

Renfe posarà en marxa un servei de Rodalies a Girona, Tarragona i Lleida abans de dos anys

Segons ha avançat TV3, així ho preveu el nou contracte de Rodalies per als pròxims dos anys que han firmat la Generalitat i govern espanyol. El nou contracte també penalitza Renfe si incompleix horaris o qualitat. El conseller Vila creu que Renfe té l'oportunitat de "millorar significativament" el servei si no en vol quedar al marge a partir del 2015.

Televisió de CatalunyaActualitzat
Hi haurà servei de Rodalies Renfe a Girona, Tarragona i Lleida que connectarà més els municipis amb la seva capital. Segons ha avançat TV3, així ho preveu el nou contracte de Rodalies per als pròxims dos anys, que han firmat la Generalitat i el Ministeri de Foment. No seran els únics requisits que haurà de complir la companyia. També haurà de millorar la puntualitat i la qualitat si no vol rebre sancions. A més, la Generalitat podrà revocar totalment o parcial el servei a Renfe abans de temps, en cas d'incompliment.

El contracte de Rodalies 2014-2015 que han signat la ministra Ana Pastor i el conseller Santi Vila destina a inversions 160 milions d'euros i suposarà la creació de les Rodalies de Girona, Tarragona i Lleida, de manera que es dotaran amb freqüències pròpies de Rodalies trajectes com Blanes-Girona, Reus-Tarragona o Cervera-Lleida. El projecte arrencarà l'any que ve, començant per les comarques gironines i tarragonines i acabant per les lleidatanes.

La lletra del contracte inclou també un sistema de penalitzacions i incentius a la Renfe en funció dels objectius i de criteris com la puntualitat, la qualitat del servei, l'accessibilitat a les instal·lacions i l'atenció al client en temes com la informació o la llengua. Segons el pacte, hi haurà un "ús prioritari del català" en la relació amb els viatgers. A més, l'import dels bitllets s'haurà de tornar quan el retard superi els quinze minuts i no sigui per causes alienes a la companyia.

L'acord també fa que el Ministeri d'Hisenda assumeixi el dèficit d'explotació de la Renfe, d'uns 100 milions d'euros, que, sense el contracte firmat, obrien la porta al fet que la companyia els reclamés a la Generalitat. L'Estat pagarà a la Generalitat els 600 milions d'euros del cost del servei entre 2010 i 2015, incloent-hi per tant els pagaments del 2010 i 2011, que té pendents.

Contactes polítics al més alt nivell han permès desbloquejar les últimes hores una reunió, la de l'òrgan mixt de Rodalies, que s'ha fet aquest dilluns a la tarda a Barcelona i que havia quedat aturada enmig de les desavinences entre la Generalitat i el govern espanyol pel límit de dèficit de la Generalitat.

D'aquesta manera, queda garantida l'estabilitat del servei de Rodalies de Catalunya com a mínim fins a l'any 2015, i a partir d'aquesta data la Generalitat es reserva la facultat d'adjudicar-lo a qualsevol altre operador que ofereixi condicions més bones, com podria ser l'operador dels ferrocarrils francesos, tal com va suggerir fa unes setmanes el president Mas durant la seva visita a París.

El conseller de Territori, Santi Vila, ha destacat en declaracions a TV3 que ara Renfe té "l'oportunitat de posar-se al dia i millorar significativament el servei" si no es vol arriscar a perdre el servei a partir del 2015. Conscient que només s'han materialitzat el 9% dels 4.000 milions d'inversió que preveia el pla de Rodalies 2008-2015, el conseller ha reclamat que es posi fil a l'agulla sobretot amb la connexió ferroviària de l'aeroport del Prat i que hi hagi millores a Rodalies, tant en confort com en freqüència, a "curt termini".

Per la seva part, la ministra Pastor ha assegurat que l'acord "beneficiarà sobretot en el futur la qualitat del servei de Rodalies a Catalunya".
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut