L'esperat desdoblament de l'Eix Transversal s'inaugura després de tres anys i mig d'obres

Quinze anys després d'inaugurar-se, l'Eix Transversal estrena un segon carril en cada sentit de la marxa. És una obra molt esperada i una de les grans inauguracions d'aquesta època de retallades. Es tracta de la primera gran infraestructura viària que connecta l'interior de Catalunya sense passar per Barcelona.
L'esperat desdoblament de l'Eix Transversal s'inaugura després de tres anys i mig d'obres
Cervera/Caldes de Malavella

L'esperat desdoblament de l'Eix Transversal s'inaugura després de tres anys i mig d'obres

Quinze anys després d'inaugurar-se, l'Eix Transversal estrena un segon carril en cada sentit de la marxa. És una obra molt esperada i una de les grans inauguracions d'aquesta època de retallades. Es tracta de la primera gran infraestructura viària que connecta l'interior de Catalunya sense passar per Barcelona.
Redacció Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
Quinze anys després d'inaugurar-se la via i superats tres anys d'obres, l'Eix Transversal ha estrenat pràcticament amb el començament del 2013 un segon carril en cada sentit de la marxa. El president de la Generalitat, Artur Mas, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, han inaugurat aquest desdoblament, que estava previst que entrés en servei l'agost del 2013, però que s'ha pogut avançar set mesos, tal com ha destacat el president de la Generalitat en l'acte central, s'ha a Sant Sadurní d'Osormort, a la comarca d'Osona.

Mas ha qualificat de "filigrana" l'obra, per la complexitat tècnica que comportava a causa de l'orografia del terreny i l'ha considerat necessària per a la seguretat. També ha subratllat que es tracta d'una idea antiga, que ve de lluny, i que és "artèria econòmica" que compleix una funció vertebradora del territori. En to de broma, Mas ha assegurat que es feia una "inauguració a la catalana", perquè només s'ha previst un acte senzill, sense tallar cap cinta. De fet, només s'ha tallat el trànsit un carril, amb l'objectiu de no entorpir el creixement econòmic que ha comportar la gran inversió que ha suposat el desdoblament.

D'aquesta manera, Mas ha llançat crítiques al govern espanyol per la seva política en infraestructures tot recordant que la setmana que ve s'estrenarà l'AVE Barcelona-Girona-Figueres, una infraestructura que, a diferència de l'Eix, arriba tard.

Segons els criteris de radialitat del govern espanyol, l'Eix no s'hauria fet mai. Això demostra, segons el president Mas, que quan és el govern català qui decideix, i no l'executiu espanyol, "les coses funcionen millor". "Quan podem decidir nosaltres mateixos, quan tenim autogovern, sobirania, institucions pròpies, les coses funcionen millor; quan les coses depenen de fora, de Madrid, o van més lentes o acostumen a no anar", ha subratllat el president català.

Abans de l'acte oficial, president i conseller han fet, juntament amb l'exconseller Recoder i altres autoritats, una visita al Centre de Control i Conservació de Cedinsa, l'empresa concessionària, a Puig-reig. Després, han fet un recorregut en autobús per la nova via desdoblada fins a arribar al viaducte d'Osormort.

Una obra molt esperada

El desdoblament de l'Eix és una de les grans inauguracions d'aquesta època de retallades, en què una bona part dels projectes d'infraestructures estan congelats a l'espera de temps millors. Es tracta de la primera gran infraestructura viària que connecta l'interior de Catalunya sense passar per Barcelona. L'autovia funciona amb un mínim de dos carrils per sentit, amb trams de tres carrils per sentit a les zones de més volum de trànsit, com ara al pas per Manresa o a la intersecció amb la C-17. En total, s'han desdoblat 143 quilòmetres, amb un cost de 734 milions d'euros.

Primera via amb eurovinyeta


L'obra s'ha sufragat pel mètode del peatge a l'ombra, és a dir, que la Generalitat paga un import per cada vehicle que circuli pels 140 quilòmetres que van des de Caldes de Malavella (la Selva) fins a Cervera (la Segarra). Justament per ajudar a pagar aquest cost, l'Eix serà la primera via on, a partir de l'estiu, s'implantarà l'anomenada eurovinyeta, el pagament per l'ús de la carretera, que, d'entrada, afectarà els transportistes. I és que entre 8.000 i 17.000 vehicles de mitjana utilitzen aquesta infraestructura diàriament, i entre el 20% i el 30% són vehicles pesants. El conseller de Territori, Santi Vila, ha defensat aquest sistema, que voldria que s'implantés a la resta de l'Estat.

VÍDEOS RELACIONATS