Les aerolínies fan vols de prova per avaluar el risc de la cendra volcànica

El núvol de cendra ja fa quatre dies que provoca importants alteracions al trànsit aeri europeu i, per ara, ningú s'atreveix a predir quan es podrà tornar a la normalitat. Davant la previsió que aquesta crisi s'allargui, Lufthansa, Air Berlin, Air France o KLM, entre d'altres, han fet proves de vol a diferents altituds que han acabat amb els avions intactes. Les aerolínies alemanyes comencen a criticar les autoritats, a qui acusen d'ordenar el tancament de l'espai aeri sense abans calcular la concentració de cendres volcàniques.
Les aerolínies fan vols de prova per avaluar el risc de la cendra volcànica
Frankfurt

Les aerolínies fan vols de prova per avaluar el risc de la cendra volcànica

El núvol de cendra ja fa quatre dies que provoca importants alteracions al trànsit aeri europeu i, per ara, ningú s'atreveix a predir quan es podrà tornar a la normalitat. Davant la previsió que aquesta crisi s'allargui, Lufthansa, Air Berlin, Air France o KLM, entre d'altres, han fet proves de vol a diferents altituds que han acabat amb els avions intactes. Les aerolínies alemanyes comencen a criticar les autoritats, a qui acusen d'ordenar el tancament de l'espai aeri sense abans calcular la concentració de cendres volcàniques.
Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
Lufthansa va fer volar dissabte 10 avions entre Munic i Frankfurt. Durant la major part del trajecte els aparells es van mantenir a 3.000 metres, molt per sota de l'altitud a què volen els avions comercials. Part del trajecte de proves, però, el van fer a 8.000 metres. També Air Berlin va fer tres vols domèstics de prova. Els avions utilitzats per a aquestes proves no presenten danys ni en els parabrises ni en el buc o els motors, segons les dues aerolínies.

Els dirigents de les dues principals companyies aèries alemanyes han fet sentir les seves crítiques contra les autoritats responsables del trànsit aeri. Asseguren que s'ha ordenat el tancament de l'espai aeri sense càlculs reals de la concentració de cendres volcàniques a l'aire. Diuen que el país no té globus meteorològics per fer aquest tipus de mesures i que la prohibició de volar es basa únicament en les dades d'una simulació informàtica d'un centre especialitzat en volcans.

També l'holandesa KLM ha fet proves per avaluar el risc de volar. Les ha fet amb 10 avions i ha volat entre Amsterdam i Düsseldorf a una altitud superior a les alemanyes, entre els 10.000 habituals i els 13.000 metres d'altitud que marca el màxim permès. Segons ha informat l'aerolínia, els pilots no van notar res estrany durant el vol i les inspeccions tècniques dels aparells tampoc han mostrat desperfectes. Tot plegat l'ha portat a assegurar que l'atmosfera està neta i és segura per volar.

Air France ha seguit els seus passos i aquest diumenge ha enlairat un A320 de l'aeroport parisenc Charles de Gaulle per avaluar el risc de volar així com les condicions atmosfèriques. Es tractava del primer dels cinc vols de prova anunciats per la companyia i asseguren que ha transcorregut en condicions normals. També l'autoritat aèria italiana ha anunciat la seva disposició a practicar aquests tests.

Qui també s'ha atrevit a solcar el cel ha estat l'expilot de Fórmula 1 Niki Lauda amb un avió de la seva companyia, l'austríaca Fly Niki, pilotat per ell mateix. Lauda ha cobert els 300 quilòmetres que separen Viena i Salzburg, i en arribar ha assegurat que aquest havia estat "el vol més bonic que mai ha fet, amb cel blau". Lauda ha criticat durament el tancament de l'espai aeri. Assegura que no entén res i no descarta querellar-se amb l'autoritat austríaca responsable de l'aeronàutica si no reobre l'espai aeri de seguida.

La prohibició de volar es va ordenar per evitar que les partícules de metall que conté el núvol de cendra poguessin danyar parts vitals dels avions, entre elles els mateixos motors. Els vols de prova fets aquest dissabte, però, inciten a l'optimisme les aerolínies, les quals es calcula que estan perdent prop de 150 milions d'euros al dia amb la paralització.

Una crisi "sine die"

Per ara ningú s'atreveix a dir quan pot dissoldre's el núvol de cendra. De fet, algunes informacions apunten que el núvol no es mourà gaire lluny fins dilluns ja que és en una àrea de vents dèbils. És més, segons la consultoria meteorològica nord-americana AccuWeather, el núvol pot fer-se més dens dimarts i dimecres. L'arribada, dijous, d'una pertorbació atlàntica és ara com ara l'única esperança de trencar-lo.

El volcà subterrani a la glacera d'Islàndia que ha provocat el núvol de cendra segueix actiu i pot estar així dies o mesos, tot i que a menys intensitat, segons els experts. De fet, l'últim cop que va entrar en erupció, el 1821, va estar en actiu més d'un any.

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS

ÀUDIOS RELACIONATS