L'administració pública europea aposta per obrir dades i permetre la creació de serveis digitals a tercers

Les administracions públiques europees semblen convençudes que els ciutadans i altres organitzacions, incloses les empreses privades, desenvoluparan nous serveis a partir de les dades que posin al seu abast, en un gir conceptual prou important. La idea central d'aquest canvi, que avui s'ha expressat en una de les sessions finals del Tecnimap, que se celebra a Saragossa, és que les administracions no poden arribar a cobrir tota la demanda, però sí que tenen l'oportunitat d'obrir les dades públiques de manera que altres en treguin profit.
L'administració pública europea aposta per obrir dades i permetre la creació de serveis digitals a tercers
janquim / Saragossa

L'administració pública europea aposta per obrir dades i permetre la creació de serveis digitals a tercers

Les administracions públiques europees semblen convençudes que els ciutadans i altres organitzacions, incloses les empreses privades, desenvoluparan nous serveis a partir de les dades que posin al seu abast, en un gir conceptual prou important. La idea central d'aquest canvi, que avui s'ha expressat en una de les sessions finals del Tecnimap, que se celebra a Saragossa, és que les administracions no poden arribar a cobrir tota la demanda, però sí que tenen l'oportunitat d'obrir les dades públiques de manera que altres en treguin profit.
Si ahir van ser ponents de diversos governs locals i autonòmics els que van llançar aquest missatge, avui hi han insistit representants de diversos governs europeus i dels organismes de la UE que vetllen pel desenvolupament de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en els entorns de l'administració.

A Catalunya en tenim una prova recent amb el cas del web de Rodalia, però es tracta d'un comportament més ampli que s'estén arreu. De fet, aquesta actitud té un suport molt important en la mateixa "declaració de Malmö", el text que els països membres van aprovar a finals de l'any passat com a compromís comú.

En aquesta declaració, la col·laboració amb tercers és una de les recomanacions essencials i els ponents que han participat en el debat sobre aquest text han coincidit a esmentar exemples diversos d'aquesta situació. Mentre que l'administració sueca, per exemple, ha posat a disposició dels ciutadans un web amb accés a les càmeres del trànsit, altres iniciatives sorgides més enllà dels edificis governamentals fan servir les dades, que són d'accés obert, per construir aplicacions més completes.

Magnus Enzell, del Ministeri de finances suec, ha reiterat l'eficàcia d'aquestes accions complementàries i ha proposat a les administracions que estiguin disposades a acceptar que la participació ciutadana també s'expressa per aquesta via. De la mateixa manera que la directora general d'Atenció Ciutadana, Marta Continente, reconeixia de manera oberta el valor del web que uns joves han creat amb dades dels usuaris, i suggeria humilitat des de l'àmbit públic, els representants europeus s'han situat en un to molt similar.

Concurs de serveis "Desafío Abredatos"

Per tant, l'obertura de les dades a l'accés de tothom s'ha demostrat com una de les accions potser menys vistoses però de més capacitat transformadora. Per aquesta raó, i inspirats en una convocatòria que es va fer als Estats Units per obtenir aplicacions de servei públic per a mòbil, el govern basc s'ha atrevit a participar en el llançament d'una proposta que simbolitza aquest canvi de mirada. El concurs "Desafío Abredatos 2010" vol estimular aquests accions i recompensa amb premis aquells que puguin crear serveis innovadors a partir de les dades públiques de l'administració. Es farà aquest mateix mes d'abril i la seva experiència podria influir en l'actitud d'altres governs.

Ara bé, encara hi ha l'altra cara de la moneda. Què passa amb totes les actuacions que es mouen més enllà dels canals que l'administració ha previst?

Els ciutadans o els funcionaris

L'italià Andrea di Maio, consultor expert del grup Gartner, que sol mostrar-se provocador en aquest tipus de cites, ha fet notar als dirigents europeus que no n'hi ha prou amb els canals que les administracions obren perquè els ciutadans es mouen per vies pròpies. Ha posat un exemple prou clar: si un ciutadà observa un defecte en un carrer i en fa una fotografia, el més probable és que en comptes d'enviar aquesta imatge al seu govern local ho faci directament a una galeria d'imatges de la seva confiança. Aleshores, com podrà rebre l'administració aquesta queixa que en realitat no li ha estat formulada?

La resposta, segons Di Maio, és que les administracions han d'estar preparades per moure's en aquest entorn ambigu. Per això els ha convocat perquè en comptes de centrar-se en l'usuari, en el ciutadà, com ara proclamen amb orgull, posin el focus en els seus empleats, en els milers de funcionaris que han d'estar preparats per saber-se bellugar a les xarxes socials, entrenats per captar aquest tipus d'informacions que no s'adrecen de forma directa als governs però que interessen als governs, i, sobretot, ensinistrats per conversar amb aquests ciutadans de forma fiable i eficaç.

El sentit últim d'aquest reconeixement del paper dels ciutadans es troba en certa manera en els textos legals que atorguen de forma clara el dret de tothom a accedir a l'administració per via telemàtica i a entendre's amb l'administració de forma electrònica, tal com consta en la llei 11/2007, el text legal citat en gairebé totes les ponències d'aquesta trobada d'experts en administració electrònica.

Premi al web que ajuda a trobar feina

La petita paradoxa ha arribat al final de la jornada, quan en l'acte de clausura s'han lliurat els premis Tecnimap d'enguany, que han reciagut en una iniciativa de la Diputació de Terol, una passarel·la de pagament del govern basc i el web redtrabaja del Ministeri de Treball, que vol atendre els prop de 20 milions de ciutadans que busquen feina (una mica a l'estil de l'espai que el Departament de Treball ja té en marxa des de fa setmanes).

L'italià Di Maio havia deixat clar als seus autors creadors, abans que rebessin el premi, que mentre les administracions inventen aquests serveis els ciutadans i les empreses privades del sector ja actuen pel seu compte a través de xarxes socials especialitzades com ara Linked-In. Si el missatge d'aquest consultor privat era que val més no fer més del compte sinó proporcionar les dades perquè la iniciativa privada desenvolupi els serveis, des de l'administració encara no es vol abandonar el que és viscut com una obligació, aquest esforç per atendre noves demandes amb serveis digitals que exigeixen mesos d'inversions i talent.

Més informació a la xarxa

No obstant això, la clausura del Tecnimap ha tingut una valoració molt positiva. Més de cinc mil professionals han debatut durant tres dies, s'han presentat moltes actuacions de tota mena que han dut a terme governs locals i autonòmics arreu d'Espanya, en un afany que la secretària d'Estat de la Funció Pública. Consuelo Rumí, ha qualificat de molt bo. Com ella mateixa ha recordat, en el darrer semestre s'han creat o modificat més de 1.600 serveis i procediments de l'administració general de l'Estat per ajustar-los a l'oferta electrònica.

El Tecnimap se celebra cada dos anys, impulsat des de l'administració central, i la pròxima cita aplegarà els professionals del sector l'any 2012 en alguna ciutat del País Basc. Qui tingui interès a aprofundir en aquesta informació, pot trobar a la xarxa la majoria de les presentacions que s'hi han fet o repassar els missatges emesos des de Twitter.

NOTÍCIES RELACIONADES