La Universitat de Girona afirma que el claustre de Palamós és una recreació d'estil romànic del segle XX

Un estudi de la Universitat de Girona dirigit per Eduard Carbonell descarta que el claustre procedeixi de l'antiga catedral de Salamanca, com s'havia dit en un principi
La Universitat de Girona afirma que el claustre de Palamós és una recreació d'estil romànic del segle XX
Girona

La Universitat de Girona afirma que el claustre de Palamós és una recreació d'estil romànic del segle XX

Un estudi de la Universitat de Girona dirigit per Eduard Carbonell descarta que el claustre procedeixi de l'antiga catedral de Salamanca, com s'havia dit en un principi
Redacció Actualitzat
El claustre a la finca Mas del Vent de Palamós. (Foto: ACN)

El claustre a la finca Mas del Vent de Palamós. (Foto: ACN)

Un estudi dirigit pel catedràtic d'Història de l'Art de la Universitat de Girona (UdG) Eduard Carbonell constata que el claustre de Palamós que es va trobar en una finca privada és una obra de principi del segle XX que recrea l'estil romànic.

El treball, en què han participat mig centenar de persones entre experts en art, historiadors, antiquaris, col·leccionistes, restauradors i experts en pedra, entre altres, descarta que el claustre procedeixi de l'antiga catedral de Salamanca, com havien apuntat algunes veus.

En les conclusions de l'informe, de vuit-centes pàgines i tretze annexos, s'assegura que malgrat que el claustre es va construir amb pedra de Villamayor, amb la qual es van fer molts edificis històrics de Salamanca, es va treballar amb eines i amb la mateixa tècnica amb la qual Ricardo García Guereta va restaurar la Catedral de Salamanca entre 1918 i 1927.

La pedra no té marques de picapedrer comparables a l'època medieval, no hi ha restes de morter antic, no té pàtines que són habituals en els monuments medievals ni existeix cap capa que pugui indicar l'antiguitat dels capitells, i la superfície de molts dels carreus té una textura pròpia d'eines elèctriques.

Eduard Carbonell ha explicat que per redactar l'estudi "es va partir de zero i la investigació va girar entorn de tres eixos: els materials, l'arquitectura i la història de l'art", i que encara que s'han estudiat moltes teories, hi ha un consens sobre el fet que no és romànic, i sobre quan es va construir.

Segons l'estudi, encarregat pel Departament de Cultura de la Generalitat, la modulació i construcció del claustre es va fer segons el sistema mètric decimal, i no hi ha cap altra mesura antiga. El claustre, que anteriorment va estar ubicat al barri madrileny de Ciutat Lineal, on va estar instal·lat de 1931 fins a 1959, va ser traslladat llavors i reconstruït peça a peça a Palamós el 1959.

També s'explica que els capitells barregen estils i influències d'alguns monuments com el claustre de Santo Domingo de Silos, a Burgos, del segle XII, d'Alvèrnia, del segle XI, del Mestre Meteo del segle XII, i fins i tot de l'art de Salamanca.

Les conclusions apunten que es va fer així perquè a principi del segle XX hi havia un clar predomini de l'arquitectura historicista, i es recorda que al mateix barri de Ciutat Lineal, on hi havia el claustre, es va erigir el 1924 una església d'estil mudèjar.

Segons aquest estudi, l'arquitecte García Guereta, que vivia a Ciutat Lineal, podia haver estat el constructor del claustre, i pel que sembla ho va fer per vendre'l a antiquaris i col·leccionistes dels EUA, però la Llei del Tresor Artístic de 1933 li va impedir que sortís d'Espanya. Fins aleshores, monuments sencers, claustres i monestirs es desmuntaven a peces i es venien fora.

Mentre es preparava l'estudi, la Generalitat va decidir "blindar" el claustre i va publicar al "Diari Oficial de la Generalitat" una resolució de protecció per protegir-lo mentre es decidís si es declarava bé cultural d'interès nacional.

L'existència d'aquest claustre, situat en una finca privada que es coneix amb el nom de Mas del Vent, va sortir a la llum el juny del 2012 i va provocar un considerable enrenou entre els experts sobre la seva autenticitat i antiguitat.