Joves periodistes emprenen la seva aventura empresarial i animen els altres a fer el mateix

Els periodistes joves catalans es busquen la vida. Així es podria resumir de forma col·loquial l'estat d'ànim d'un grup que opta per aprofitar les possibilitats que ofereixen internet i les eines que hi ha associades. Una mostra d'aquesta actitud s'ha fet pal·lesa en un acte d'aparença informal però amb un contingut profund aquesta mateixa setmana a Barcelona.
Joves periodistes emprenen la seva aventura empresarial i animen els altres a fer el mateix
janquim

Joves periodistes emprenen la seva aventura empresarial i animen els altres a fer el mateix

Els periodistes joves catalans es busquen la vida. Així es podria resumir de forma col·loquial l'estat d'ànim d'un grup que opta per aprofitar les possibilitats que ofereixen internet i les eines que hi ha associades. Una mostra d'aquesta actitud s'ha fet pal·lesa en un acte d'aparença informal però amb un contingut profund aquesta mateixa setmana a Barcelona.
Imatge del web del programa "Vist i no vist".

Imatge del web del programa "Vist i no vist".

Valentí Sanjuan, que va ser reconegut als Premis Bloc Catalunya d'aquest any, és un cas molt singular. Després de mantenir durant diversos anys "Vist i no vist" a Catalunya Ràdio, va proposar un creixement horitzontal de l'espai que no va convèncer l'emissora i en comptes d'abandonar la seva pretensió es va llançar a una aventura. Ara mateix, presenta i produeix un programa de ràdio amb el mateix nom que s'emet per internet, també en streaming, que cada setmana es fa en directe a l'espai del FAD de Barcelona.
 
Christian de Angelis té experiència com a redactor d'agències i en un diari econòmic. Va començar a treballar discretament en un projecte personal amb Pilar Riaño, fins que el van tenir madur i van posar en funcionament Modaes, un mitjà digital especialitzat en aquest sector.
 
Per la seva banda, Andreu Caritg  i Oriol Solé van llançar un mitjà que s'adreçava a la comunitat d'estudiants de Comunicació a la Universitat Autònoma. Tenen un recorregut més llarg i en aquests anys Patatabrava s'ha convertit en una eina de relació social, amb tres desenes de milers d'arxius d'apunts, és veritat, però amb molts més elements que completen la seva oferta: viatges, feina, fòrums...

Atmosfera digital

Les explicacions d'aquests emprenedors, interrogats per Andreu Castellano, van interessar una seixantena d'assistents en una trobada d'aspecte clandestí, en un bar de Barcelona amb poca llum però amb connexió wifi, que tothom aprofitava. Amb ordinadors portàtils, iPads i mòbils amb accés a internet, els assistents reemetien les paraules dels ponents i escampaven la seva convicció que l'exercici del periodisme es veurà abocat a l'impuls de marques pròpies
 
Una prova d'aquesta asseveració és el mateix Sanjuan, promotor del web Cine.cat i del projecte de pel·lícula produïda de forma col·laborativa amb el Twitter. La seva idea és que cada marca personal està relacionada amb la seva capacitat de mobilització d'una comunitat. Això és el que han aconseguit els promotors de Patatabrava, que han estès la seva influència cap a tota la comunitat universitària.
 
Buscant finançament

El dubte de tots aquests emprenedors és quin serà el futur dels seus projectes. Entenen que "un emprenedor és un empresari sense diners" i aconseguir el finançament per créixer és un dels seus objectius. El patrocini i la publicitat són de moment una opció d'ingressos, però tots han estat en algun moment o altre en contacte amb possibles inversors.
 
El gran secret d'aquesta petita gesta per convertir periodistes en professionals-orquestra que combinen la seva creativitat amb la gestió és que "internet té unes barreres d'entrada molt flexibles". És a dir que tots estan d'acord que la seva aposta no hauria estat possible sense el context de desenvolupament de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Gràcies a internet, les oportunitats per actuar més enllà dels mitjans és una ruta insegura però estimulant. Sempre hi ha hagut emprenedors, però en el sector de la comunicació comença a ser més factible que mai.

Debats oberts

La sessió d'aquesta setmana forma part d'un cicle de debats que organitza BCN Media Lab, impulsat per diversos periodistes que ronden els trenta anys disposats a compartir propostes i encetar debats per afegir-se a la reflexió sobre el futur d'aquest ofici que té lloc al país.

Com sol passar en l'entorn digital, les converses s'estenen cap a persones que no van allà on hi ha la trobada gràcies al Twitter, que actua com un canal d'emissió continu.

Els efectes d'aquestes trobades poden ser molt directes. Un dels assistents ha fet pública la intenció de seguir els passos dels emprenedors que ha escoltat. O sigui: que s'apunta a la voluntat d'anar pel seu compte en lloc de buscar algú que li ofereixi un salari.