Iroise Dumontheil: "A l'adolescència hem d'empitjorar per poder millorar"

Saber què passa en el cap d'un adolescent sempre és complicat, però si et dediques professionalment a observar-ne el cervell segur que saps més coses que la majoria de gent. Això és el que fa la doctora Iroise Dumontheil, investigadora de l'Institut de Neurociències Cognitives de Londres. La periodista de Catalunya Ràdio Montse Poblet, l'ha entrevistada.
Iroise Dumontheil:
Barcelona

Iroise Dumontheil: "A l'adolescència hem d'empitjorar per poder millorar"

Saber què passa en el cap d'un adolescent sempre és complicat, però si et dediques professionalment a observar-ne el cervell segur que saps més coses que la majoria de gent. Això és el que fa la doctora Iroise Dumontheil, investigadora de l'Institut de Neurociències Cognitives de Londres. La periodista de Catalunya Ràdio Montse Poblet, l'ha entrevistada.
Catalunya Informació
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
Segons la doctora, l'observació del cervell dels adolescents els ha permès comprendre que està "especialment preparat per entendre conceptes abstractes i organitzar coses i relacions amb les altres persones". Així, contra la idea que els adolescents són la desorganització personificada, Iroise Dumontheil manté que s'ha de deixar temps als més joves perquè evolucionin en aquest camp. "Hem trobat evidències que, durant l'adolescència, les coses han d'empitjorar per, després, poder millorar".

L'especialista explica que dos sistemes competeixen al cervell adolescent. Un, el que predomina, se centra en les recompenses. D'aquesta manera s'explica que els adolescents estiguin pendents del que pensen d'ells els seus amics. El segon sistema és el de la visió a llarg termini, el que integra la informació que ens permet saber què passarà o quines conseqüències tindrà una acció determinada.

Per superar aquesta etapa tot sovint complicada, Dumontheil considera que "és bo" que els adolescents treballin en grup i "tinguin models i informació sobre què està passant al cervell i quins canvis físics i psicològics estan vivint", informació que, d'altra banda, també seria útil "als pares".

Preguntada per si aquesta etapa permet aprendre tant com durant la infància, la doctora assegura que no, però que tot i això s'ha d'entendre com una "segona oportunitat" perquè és un "temps de continuïtat" en l'aprenentatge.

ÀUDIOS RELACIONATS