Barcelona

Els usuaris d'internet a Catalunya ja són més que els lectors de diaris

El nombre d'usuaris d'internet a Catalunya ha superat aquest any per primera vegada el de lectors de diaris, segons el Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, que constata un augment de l'ús d'internet, una "estabilització" de la televisió i la ràdio i un "lleuger descens" dels diaris.

Actualitzat
"L'ús d'internet ha experimentat un augment molt notable, però encara no ha tocat sostre", ha dit en roda de premsa el catedràtic de Teoria de la Comunicació Miquel de Moragas. Les dades de l'últim Baròmetre de la Comunicació i la Cultura indiquen que el 65% dels entrevistats es connecten almenys un cop al mes i que el 47,4% ho fan cada dia.

El catedràtic ha vaticinat que "l'ús d'internet arribarà a ser tan alt com el de televisió, que ara és del 91,2% de la població", i per això considera que "cada vegada més pràctiques socials reclamaran l'ús d'internet".

Transvasament de lectors a la premsa digital

Per contra, s'ha detectat una progressiva disminució del nombre de lectors de diaris, que ha caigut un 1,8% en els últims dos anys, del gener del 2008 al gener del 2010. "Hi ha un transvasament de lectors de premsa escrita a la premsa digital", ha considerat el director de la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura, Joan Sabaté.

El consum de mitjans digitals ha augmentat un 21% al llarg del 2010, mentre que el de diaris gratuïts ha baixat un 5% i el de premsa esportiva ha pujat un 5%.

El Baròmetre s'ha elaborat a través de 30.887 entrevistes personals a ciutadans de més de catorze anys de diversos punts de Catalunya.

Augment de les xarxes socials


Una dada rellevant és l'increment de l'accés a internet via mòbil, que comparat amb fa dos anys ha crescut un 106%. Pel que fa als usos, és significatiu que el correu electrònic o el xat tinguin lleugers descensos, igual com la cerca d'informació genèrica i la polèmica descàrrega de fitxers, que es redueix un 24%, mentre que l'accés a les xarxes socials, d'acord amb la seva explosió recent, s'incrementa un 60%.

En relació amb el tipus d'informació que es consumeix via internet, cal anotar que, sempre segons les dades del Baròmetre, creixen els mitjans nadius digitals (+16%), la premsa econòmica (+32%) i l'esportiva (+26%), mentre que l'augment del consum de televisió a través d'internet només creix un 6%. El de ràdio disminueix de forma mínima però en tot cas apunta a una tendència negativa.

Desigualtat territorial

Finalment, l'estudi també permet una segregació per comarques. Encara que les dades se superposen quan s'observa el consum immediat o el més sostingut, el cert és que les comarques més actives en l'ús d'internet són de manera general el Maresme, el Pla de l'Estany, el Gironès, el Tarragonès, el Barcelonès, el Vallès, el Garraf i l'Alt Penedès, que alhora són les àrees amb més densitat demogràfica.

És a les Terres de l'Ebre i a les comarques més despoblades de Lleida i els Pirineus on el consum és inferior.


Anar al contingut