Els núvols de cendra redueixen la visibilitat i poden trencar parts vitals de l'aparell

Les diferents autoritats aèries han optat per tancar el trànsit aeri davant la formació del núvol de cendra procedent del volcà islandès per motius de seguretat. Saben que aquests tipus de núvols són pràcticament iguals que un de normal i un avió pot ficar-s'hi fàcilment, la qual cosa és extremament perillosa i no només perquè pot reduir la visibilitat. El problema principal amb el núvol de cendra volcànica és que és abrasiu i pot malmetre parts vitals de l'aparell.
Els núvols de cendra redueixen la visibilitat i poden trencar parts vitals de l'aparell
Barcelona

Els núvols de cendra redueixen la visibilitat i poden trencar parts vitals de l'aparell

Les diferents autoritats aèries han optat per tancar el trànsit aeri davant la formació del núvol de cendra procedent del volcà islandès per motius de seguretat. Saben que aquests tipus de núvols són pràcticament iguals que un de normal i un avió pot ficar-s'hi fàcilment, la qual cosa és extremament perillosa i no només perquè pot reduir la visibilitat. El problema principal amb el núvol de cendra volcànica és que és abrasiu i pot malmetre parts vitals de l'aparell.
Actualitzat
El núvol de cendra del volcà islandès Eyjafjallajökull va provocar el caos en els aeroports europeus fa dues setmanes. (Foto: Reuters)

El núvol de cendra del volcà islandès Eyjafjallajökull va provocar el caos en els aeroports europeus fa dues setmanes. (Foto: Reuters)

La cendra d'un volcà conté partícules de minerals. Tenint en compte la velocitat a què circula un avió, aquestes partícules es poden convertir en munició molt perillosa que acabi trencant els vidres o fins i tot foradant el fusellatge. A més, pot espatllar els sistemes electrònics de l'avió.

Segurament, l'impacte més temible es pot produir als motors. I és que les partícules petites que conté la cendra, en contacte amb tanta escalfor, poden cristal·litzar-se i formar cossos més grans que obstrueixin completament els motors. Poden inutilitzar les turbines i obstruir els orificis de ventilació que controlen la temperatura dels motors.

És el que li va passar l'any 1982 a un jumbo de British Airways. Els 247 passatgers van notar com entrava fum a la cabina i l'avió perdia altura. Els quatre motors es van apagar i l'aparell va caure més de 6.000 metres. Finalment, el pilot va aconseguir engegar de nou tres dels motors i va evitar l'accident. La investigació va demostrar posteriorment que l'avió havia passat per un núvol de cendra. Ensurts com aquell són els que han portat les autoritats a aplicar les mesures de precaució.