Barcelona

El prestigiós American Ballet Theatre debuta al Liceu amb "Don Quixot"

La companyia de dansa clàssica hi ha representat el clàssic "Don Quixot". Feia 41 anys que no es representava aquesta obra al coliseu de la Rambla.
Redacció

L'American Ballet Theatre, una de les companyies de dansa clàssica més importants del món, ha debutat al Gran Teatre del Liceu amb "Don Quixot", una coreografia molt popular que, no obstant això, feia 41 anys que no es representava al coliseu operístic barceloní.

En la seva primera actuació a Barcelona, la prestigiosa companyia nord-americana ha ofert la primera de les cinc representacions de "Don Quixot" que té programades. Paloma Herrera, Xiomara Reyes, Sarah Lane, Cory Stearns i James Whiteside són algunes de les estrelles de la companyia que pujaran a l'escenari del Liceu entre el 24 i el 28 d'octubre.

"Don Quixot" és una comèdia romàntica allunyada del clàssic de Cervantes, que va néixer en la Rússia imperial i utilitza la figura del Quixot com un element exòtic. "En aquest muntatge, Don Quixot no és només un boig, sinó un element que ajuda que la parella protagonista trobi l'amor", ha aclarit McKenzie.

El muntatge, basat en l'obra de Cervantes, es va estrenar el 1995 a la Metropolitan Opera House i és una adaptació de la coreografia original de Marius Petipa.

Influències d'altura

L'última vegada que el Liceu va acollir aquesta obra va ser amb Mikhaïl Barixnikov en un dels papers protagonistes. La producció que arriba ara a Barcelona té connexions amb aquell muntatge, segons ha assegurat el director artístic de l'American Ballet Theatre, Kevin McKenzie, perquè Barixnikov va estar poc després amb la companyia American Ballet.

Això no obstant, Kevin McKenzie ha aclarit que la seva principal influència és la producció que va dirigir Vladímir Vasiliev el 1991 a la Civic Opera House de Chicago. "El disseny, el vestidor i la coreografia són els mateixos. La diferència bàsica està en el segon acte, on m'he pres més llibertat", ha puntualitzat McKenzie.

La ballarina cubana Xiomara Reyes ha afegit que la principal característica d'aquest muntatge és el pas lleuger i la rapidesa amb la qual passen les coses. Segons la seva opinió, aquesta producció està adaptada als temps i resulta molt entretinguda, ja que "s'han tallat les parts més avorrides" i no és tan llarga com les versions que solen oferir les companyies russes.

Elogi a Corella

El director artístic de l'American Ballet ha tingut paraules d'elogi per a Ángel Corella, que va estar en la companyia nord-americana i que "ha tornat a Espanya perquè els ballarins espanyols no hagin d'emigrar com ell i trobin oportunitats al seu propi país".