El jutge reparteix l'autoria del burro català entre el dibuixant i l'autor de la campanya de promoció

El jutge que ha portat el cas de l'autoria del burro català l'ha repartit. D'una banda, Jaume Sala és autor del dibuix retocat i de la campanya que va promocionar la imatge del burro català i, de l'altra, Eloi Alegre ho és del primer dibuix del burro, el que ell va denominar "Burro de la Floresta". Cadascú tindrà dret a fer servir el seu burro. El jutge, que considera que no hi ha hagut vulneració de drets ni que cap d'ells ha tingut perjudicis econòmics, no ha acceptat cap de les demandes econòmiques que tant Sala i Ferreiro com Alegre havien fet.
El jutge reparteix l'autoria del burro català entre el dibuixant i l'autor de la campanya de promoció
Barcelona

El jutge reparteix l'autoria del burro català entre el dibuixant i l'autor de la campanya de promoció

El jutge que ha portat el cas de l'autoria del burro català l'ha repartit. D'una banda, Jaume Sala és autor del dibuix retocat i de la campanya que va promocionar la imatge del burro català i, de l'altra, Eloi Alegre ho és del primer dibuix del burro, el que ell va denominar "Burro de la Floresta". Cadascú tindrà dret a fer servir el seu burro. El jutge, que considera que no hi ha hagut vulneració de drets ni que cap d'ells ha tingut perjudicis econòmics, no ha acceptat cap de les demandes econòmiques que tant Sala i Ferreiro com Alegre havien fet.
Els autors de la campanya del burro català, Jaume Sala i Àlex Ferreiro, van admetre durant el judici que no eren els creadors del disseny inicial del popular ase, però es consideraven els "pares" del concepte que el va popularitzar com a símbol de la catalanitat davant el toro espanyol.

Sala i Alegre s'han disputat des del 2003 la paternitat de la imatge del burro català amb el dibuixant Eloi Alegre, creador del primer disseny del burro, convertit en l'emblema de l'Associació per al Foment de la Raça Asinina Catalana (Afrac). Va ser precisament a aquesta entitat a la qual Sala i Ferreiro van demanar permís per utilitzar-la en la seva campanya.

El 2004, Alegre va reclamar a Sala i Ferreiro que reconeguessin que era l'autor del dibuix popularitzat amb el nom de burro català i que ells ja havien començat a comercialitzar. Les part es van donar cita davant el notari i van firmar un acord privat en què es reconeixia l'autoria d'Alegre.

En virtut del pacte, els empresaris van indemnitzar el dissenyador amb 700 euros pels beneficis que va deixar de percebre durant l'any en què ells van explotar la imatge del burro i li van tornar 150 adhesius il·lustrats amb el dibuix.

Després de l'acord, Sala i Ferreiro van seguir endavant amb la campanya utilitzant un burro derivat de l'original, que van registrar com a propi després de retocar-lo amb l'ordinador per treure-li el serrell i els testicles.

Abans de signar el pacte, no obstant, Alegre ja havia inscrit el disseny del seu burro al registre de la propietat intel·lectual i havia comercialitzat objectes amb el seu dibuix, posant-se en contacte amb diverses empreses que venien productes amb la imatge per presentar-se com l'autèntic autor del burro català.

Finalment, Sala i Ferreiro van denunciar el dissenyador per haver vulnerat els drets d'autor i la competència deslleial, en entendre que va incomplir l'acord al qual van arribar davant el notari el juny del 2004, i demanen que se'ls reconegui els autors de la campanya que va donar a conèixer el burro català i una indemnització de 15.000 euros per a cada un d'ells pels perjudicis patits.

D'altra banda, Eloi Alegre reclamava que s'anul·lés el contracte que va firmar amb els empresaris el 2004 per poder reformular-ho i que se'l fes constar com l'autor del burro català. El dissenyador demanava 30.000 euros per danys morals.

El jutge, finalment, ha considerat que no hi ha hagut vulneració de drets ni cap d'ells ha tingut perjudicis econòmics, sinó que, al contrari, la polèmica ha donat més difusió tant a la campanya com al dibuix original.