Alumnes en una aula d'ESO
Alumnes en una aula d'ESO
Barcelona

El govern estudia un canvi legislatiu per permetre l'accés dels immigrants a les oposicions d'ensenyament

Consideren que la presència a l'aula de professors estrangers pot augmentar les expectatives acadèmiques dels alumnes nouvinguts

RedaccióActualitzat

La Generalitat es planteja permetre l'accés d'immigrants a les oposicions d'ensenyament. El govern estudia un canvi legislatiu perquè considera que la presència a l'aula de professors estrangers pot augmentar les expectatives acadèmiques dels alumnes nouvinguts, que es veurien més reflectits en el sistema.

Actualment, les persones estrangeres no poden optar al funcionariat. Segons ha explicat a l'Agència Catalana de Notícies el secretari d'Igualtat, Migracions i Ciutadania, Oriol Amorós, el govern vol acabar amb aquesta "discriminació" per revertir les altes xifres de fracàs escolar de l'alumnat nouvingut.

Amorós deixa clar que els immigrants no tindran cap "facilitat extra" a l'hora d'accedir a la funció pública.

"No es pretén posar-los-ho més fàcil. Hauran de complir els requisits com tothom. Seria un pas endavant que entre el personal docent tinguem persones amb un coneixement cultural d'una part dels nostres alumnes i que poden exercir una funció referencial."

Un 10% sense graduat, el triple si són nouvinguts

Actualment un 10% dels alumnes de quart d'ESO no aconsegueix treure's el graduat escolar, una xifra que es triplica o fins i tot quadruplica entre els alumnes estrangers.

El percentatge és tres vegades superior entre els estudiants procedents del nord d'Àfrica i Llatinoamèrica, i quatre vegades, en el cas dels subsaharians, segons dades oficials del curs acadèmic 2012-2013.

El govern admet "preocupació" per unes xifres que reflecteixen un "greu problema" de fons en la política migratòria.

Acabar amb una "discriminació"

Amorós ha reivindicat la necessitat d'acabar amb la "discriminació" que suposa que els estrangers no puguin accedir a la funció pública, sobretot tenint en compte que aquest sempre ha estat un element d'"ascensor social" per a les classes populars.

"L'èxit escolar i la inserció laboral a través de la funció pública sempre han estat elements d'ascens social per a la gent humil."

Amorós destaca que les escoles i instituts "no s'assemblen prou" al seu alumnat:

"Els alumnes no se senten prou reconeguts en l'escola i no construeixen una expectativa acadèmica de la seva vida. Això té un efecte sobre el resultat acadèmic. És molt més fàcil tenir expectatives si veus algú adult, universitari i del teu mateix origen que ho ha aconseguit."

La Generalitat creu que la presència de mestres i professors estrangers a l'aula també pot ser una eina útil per despertar la complicitat de les famílies, que es veurien més identificades amb la institució escolar i, per tant, podrien "projectar-hi més esperances".

Anar al contingut